Ikääntyvien palvelun laatu Kotipalvelu Verenpisarassa : Asiakkaiden kokemuksia palvelun ja hoidon laadusta
Keinänen, Maiju (2010)
Keinänen, Maiju
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004236798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004236798
Tiivistelmä
Keinänen Maiju
Ikääntyvien palvelun laatu Kotipalvelu Verenpisarassa: asiakkaiden kokemuksia palvelun ja hoidon laadusta. Pieksämäki, kevät 2010, 46 sivua., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä, Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK)
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville, millaiseksi Kotipalvelu Verenpisaran asiakkaat kokivat saamansa palvelun ja hoidon. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineisto on kerätty teemahaastattelemalla kymmentä Kotipalvelu Verenpisaran asiakasta ja käsitelty sisällönanalyysin avulla.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä on kerrottu, millaista ikääntyvien hoito on ollut ennen ja millaisten haasteiden parissa tulevaisuudessa painitaan. Työssä on käsitelty, mitä vanhuus ja ikääntyminen tuovat tullessaan ja mitä vaikutuksia sillä on jokapäiväiseen elämiseen. Työssä käsitellään ikääntyvien palvelujen laatua sekä kotihoidon laatua. Teoreettinen tieto työhön on hankittu tutkimuksista, ammattikirjallisuudesta ja Internetistä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Kotipalvelu Verenpisaran asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa palveluun ja hoitoon. He kokivat, että heitä palveltiin asiakaslähtöisesti ja he saivat palveluita joustavasti. Työntekijät koettiin ammattitaitoisiksi. Kotipalvelu Verenpisaran kotisairaanhoito koettiin hyväksi ja se toimi hyvin saumattomasti muiden Kotipalvelu Verenpisaran palveluiden yhteydessä. Tutkimuksessa selvisi, että asiakkaat eivät kaivanneet lisää palveluita, vaan pikemminkin he halusivat lisää ulkoilua ja seurustelua muiden ihmisten kanssa, koska moni koki olonsa usein hyvin yksinäiseksi.
Ikääntyvien palvelun laatu Kotipalvelu Verenpisarassa: asiakkaiden kokemuksia palvelun ja hoidon laadusta. Pieksämäki, kevät 2010, 46 sivua., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä, Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK)
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville, millaiseksi Kotipalvelu Verenpisaran asiakkaat kokivat saamansa palvelun ja hoidon. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineisto on kerätty teemahaastattelemalla kymmentä Kotipalvelu Verenpisaran asiakasta ja käsitelty sisällönanalyysin avulla.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä on kerrottu, millaista ikääntyvien hoito on ollut ennen ja millaisten haasteiden parissa tulevaisuudessa painitaan. Työssä on käsitelty, mitä vanhuus ja ikääntyminen tuovat tullessaan ja mitä vaikutuksia sillä on jokapäiväiseen elämiseen. Työssä käsitellään ikääntyvien palvelujen laatua sekä kotihoidon laatua. Teoreettinen tieto työhön on hankittu tutkimuksista, ammattikirjallisuudesta ja Internetistä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Kotipalvelu Verenpisaran asiakkaat olivat tyytyväisiä saamaansa palveluun ja hoitoon. He kokivat, että heitä palveltiin asiakaslähtöisesti ja he saivat palveluita joustavasti. Työntekijät koettiin ammattitaitoisiksi. Kotipalvelu Verenpisaran kotisairaanhoito koettiin hyväksi ja se toimi hyvin saumattomasti muiden Kotipalvelu Verenpisaran palveluiden yhteydessä. Tutkimuksessa selvisi, että asiakkaat eivät kaivanneet lisää palveluita, vaan pikemminkin he halusivat lisää ulkoilua ja seurustelua muiden ihmisten kanssa, koska moni koki olonsa usein hyvin yksinäiseksi.