Kun huoli herää : Opas varhaiskasvatuksen ammattilaisille
Strandén, Henna; Turpeinen, Carita (2017)
Strandén, Henna
Turpeinen, Carita
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121821873
Tiivistelmä
Strandén, Henna & Turpeinen, Carita. Kun huoli herää –opas varhaiskasvatuksen ammattilaisille. Pori, syksy 2017, 61s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Pori. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa opas raisiolaiseen päiväkotiin. Opas toimii työvälineenä varhaiskasvatuksen ammattilaisille tilanteissa, joissa huoli lapsesta herää. Oppaan tarkoituksena on auttaa varhaiskasvatuksen ammattilaisia jäsentämään oma huolensa, madaltaa kynnystä huolen puheeksi ottamiseen huoltajien kanssa sekä tuoda varmuutta lastensuojelullisen huolen tunnistamiseen.
Opinnäytetyö on kehittämistyö, jossa on käytetty tutkimuksellista otetta. Opinnäytetyö muodostuu varhaiskasvatusta ja lastensuojelua käsittelevistä teorioista, tutkimushaastatteluista sekä oppaasta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joiden avulla kartoitettiin päiväkodin lastentarhanopettajien käytäntöä toimia, kun huoli lapsen tilanteesta herää. Lisäksi selvitettiin lastentarhanopettajien tietoa ja osaamista yhteistyöstä lastensuojelun kanssa sekä lastensuojelunilmoituksen tekemisestä. Lastentarhanopettajien haastatteluissa tuli esiin tarve selkeälle oppaalle, jossa olisi työvälineitä oman huolen jäsentämiseen, esimerkkejä huolta herättävistä tilanteista sekä tiedot tahoista, joihin olla yhteydessä, kun huoli on tuntuva tai suuri. Opas valmistui lokakuussa 2017.
Opinnäytetyön teoreettisen osuuden keskiössä ovat lapsen etu, huoltajien osallisuus sekä huolen puheeksi ottaminen. Varhaiskasvatuslaki ja lastensuojelulaki painottavat vahvasti lapsen etua, mutta samalla myös yhteistä kasvatustyötä. Niin sanottu kasvatuskumppanuus tuli vahvasti esille myös haastatteluissa. Lastentarhanopettajat korostivat huoltajien osallisuuden ja osallistumisen tärkeyttä kaikissa lasta koskevissa päätöksissä ja erityisesti tilanteissa, joissa huoli herää.
Lastensuojelun keskusliiton mukaan varhaiskasvatuksesta tehdään hyvin vähän lastensuojeluilmoituksia. Tämä tuli esille myös haastatteluissa: kynnys lastensuojeluilmoituksen tekemiseen on suuri ja pääasiassa sen tekee päiväkodin johtaja. Varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun välille toivotaan tiiviimpää yhteistyötä.
Asiasanat: varhaiskasvatus, kasvatuskumppanuus, huolen herääminen, varhainen puuttuminen, lastensuojelu
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Pori. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa opas raisiolaiseen päiväkotiin. Opas toimii työvälineenä varhaiskasvatuksen ammattilaisille tilanteissa, joissa huoli lapsesta herää. Oppaan tarkoituksena on auttaa varhaiskasvatuksen ammattilaisia jäsentämään oma huolensa, madaltaa kynnystä huolen puheeksi ottamiseen huoltajien kanssa sekä tuoda varmuutta lastensuojelullisen huolen tunnistamiseen.
Opinnäytetyö on kehittämistyö, jossa on käytetty tutkimuksellista otetta. Opinnäytetyö muodostuu varhaiskasvatusta ja lastensuojelua käsittelevistä teorioista, tutkimushaastatteluista sekä oppaasta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joiden avulla kartoitettiin päiväkodin lastentarhanopettajien käytäntöä toimia, kun huoli lapsen tilanteesta herää. Lisäksi selvitettiin lastentarhanopettajien tietoa ja osaamista yhteistyöstä lastensuojelun kanssa sekä lastensuojelunilmoituksen tekemisestä. Lastentarhanopettajien haastatteluissa tuli esiin tarve selkeälle oppaalle, jossa olisi työvälineitä oman huolen jäsentämiseen, esimerkkejä huolta herättävistä tilanteista sekä tiedot tahoista, joihin olla yhteydessä, kun huoli on tuntuva tai suuri. Opas valmistui lokakuussa 2017.
Opinnäytetyön teoreettisen osuuden keskiössä ovat lapsen etu, huoltajien osallisuus sekä huolen puheeksi ottaminen. Varhaiskasvatuslaki ja lastensuojelulaki painottavat vahvasti lapsen etua, mutta samalla myös yhteistä kasvatustyötä. Niin sanottu kasvatuskumppanuus tuli vahvasti esille myös haastatteluissa. Lastentarhanopettajat korostivat huoltajien osallisuuden ja osallistumisen tärkeyttä kaikissa lasta koskevissa päätöksissä ja erityisesti tilanteissa, joissa huoli herää.
Lastensuojelun keskusliiton mukaan varhaiskasvatuksesta tehdään hyvin vähän lastensuojeluilmoituksia. Tämä tuli esille myös haastatteluissa: kynnys lastensuojeluilmoituksen tekemiseen on suuri ja pääasiassa sen tekee päiväkodin johtaja. Varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun välille toivotaan tiiviimpää yhteistyötä.
Asiasanat: varhaiskasvatus, kasvatuskumppanuus, huolen herääminen, varhainen puuttuminen, lastensuojelu