Yhteiskuntavastuu ja verotus
Valta, Rose (2017)
Valta, Rose
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922046
Tiivistelmä
Yhteiskuntavastuu on ollut osa yritysmaailmaa aina 70-luvulta lähtien, mutta viime vuosina se on alkanut saada
entistä suurempaa merkitystä. Globalisaation takia vastuullisuuden laiminlyönnit leviävät nopeasti ympäri maailmaa.
Markkinoilla kuluttajan ääni on myös alkanut painaa enemmän ja yrityksiä velvoitetaan vastuulliseen toimintaan.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena, tarkemmin sanottuna tapaustutkimuksena. Opinnäytetyöhön
sisältyy varsinainen teoria-osio sekä lopusta löytyvä lyhyt anonyymina toteutettu mielipidekysely. Kyselyssä
selvitettiin vastaajien asenteita ja mielipiteitä mm. seuraavista aiheista; vastuullinen veronmaksu, verotus
mediassa, verovaje ja verotuskäytäntöjen muutos. Pääaiheina varsinaisessa työssä ovat yhteiskuntavastuu ja verotus.
Muita pienempiä aiheita näiden alla ovat verosuunnittelu, moraali, oikeudenmukaisuus, verolainsäädäntö,
EU:n verosäännökset ja siirtohinnoittelu.
Verotus osana yhteiskuntavastuuta on uusi käsite. Niinpä työn tarkoituksena on avata käsitettä verotuksesta yhteiskuntavastuun osana. Myös moraalin ja oikeudenmukaisuuden suhdetta yritysmaailmaan on tarkoitus tutkia. Lähdekirjallisuutena opinnäytetyössä on käytetty erilasia yhteiskuntavastuusta ja verotuksesta kertovia kirjoja. Myös muutamiin lakeihin ja viranomaisraportteihin on viitattu. Työssä ei kuitenkaan käsitellä kirjaimellisia veronlaskentakäytäntöjä.
Verotuksen voidaan katsoa olevan yhteiskuntavastuullista, kun se täyttää tai ylittää lain antamat ehdot. Kuten
verotuksessa, kaikilla vastuullisen toiminnan osa-alueilla tulee ottaa huomioon eri sidosryhmien kohtuulliset vaatimukset. Vastuullinen veronmaksu voidaan jakaa vastuullisuuden määrän perusteella eri osiin. Verotukseen vaikuttavat valtion oma lainsäädäntö, valtoiden väliset verotussopimukset ja EU:n asettamat säännökset.
entistä suurempaa merkitystä. Globalisaation takia vastuullisuuden laiminlyönnit leviävät nopeasti ympäri maailmaa.
Markkinoilla kuluttajan ääni on myös alkanut painaa enemmän ja yrityksiä velvoitetaan vastuulliseen toimintaan.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena, tarkemmin sanottuna tapaustutkimuksena. Opinnäytetyöhön
sisältyy varsinainen teoria-osio sekä lopusta löytyvä lyhyt anonyymina toteutettu mielipidekysely. Kyselyssä
selvitettiin vastaajien asenteita ja mielipiteitä mm. seuraavista aiheista; vastuullinen veronmaksu, verotus
mediassa, verovaje ja verotuskäytäntöjen muutos. Pääaiheina varsinaisessa työssä ovat yhteiskuntavastuu ja verotus.
Muita pienempiä aiheita näiden alla ovat verosuunnittelu, moraali, oikeudenmukaisuus, verolainsäädäntö,
EU:n verosäännökset ja siirtohinnoittelu.
Verotus osana yhteiskuntavastuuta on uusi käsite. Niinpä työn tarkoituksena on avata käsitettä verotuksesta yhteiskuntavastuun osana. Myös moraalin ja oikeudenmukaisuuden suhdetta yritysmaailmaan on tarkoitus tutkia. Lähdekirjallisuutena opinnäytetyössä on käytetty erilasia yhteiskuntavastuusta ja verotuksesta kertovia kirjoja. Myös muutamiin lakeihin ja viranomaisraportteihin on viitattu. Työssä ei kuitenkaan käsitellä kirjaimellisia veronlaskentakäytäntöjä.
Verotuksen voidaan katsoa olevan yhteiskuntavastuullista, kun se täyttää tai ylittää lain antamat ehdot. Kuten
verotuksessa, kaikilla vastuullisen toiminnan osa-alueilla tulee ottaa huomioon eri sidosryhmien kohtuulliset vaatimukset. Vastuullinen veronmaksu voidaan jakaa vastuullisuuden määrän perusteella eri osiin. Verotukseen vaikuttavat valtion oma lainsäädäntö, valtoiden väliset verotussopimukset ja EU:n asettamat säännökset.