Handledning av praktikanter
Huldén, Robin (2017)
Huldén, Robin
Poliisiammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922064
Tiivistelmä
Polisorganisationen utbildar ständigt nya poliser till att sköta de uppgifter som tillfaller den finska polisen. Beträffande polisaspiranternas utbildning är praktiken en viktig del. Det är under den tiden de kommer i kontakt med det verkliga polisarbetet för första gången.
Under polisaspiranternas praktikperiod handleds de av en handledare. Handledaren har som uppgift att leda och utbilda sin praktikant i polisarbetet. Uppgiften är krävande och viktig, eftersom praktikanten under den tiden anses formas till den polis han eller hon blir när man blir färdig från skolan.
Målet med den här undersökningen är att fokusera på handledares utveckling under praktikperioden. Undersökningen kommer endast att beröra de handledare som jobbar på fältet. Det finns mycket forskning om hur praktikanter lär sig, men mindre om hur en handledare utvecklas. I undersökningen har fem informanter som själva varit handledare blivit intervjuade. Deras svar har tolkats och analyserats för att få fram en uppfattning om hur handledare utvecklas medan de handleder en praktikant. I undersökningen fokuseras det speciellt på egenskaperna: pedagogik, psykologi och ledarskap.
Undersökningens resultat visar att handledare utvecklas medan de handleder en praktikant. De pedagogiska egenskaperna och ledarskapsförmågan utvecklas klart under praktiken. De psykologiska egenskaperna utvecklas även, men genom undersökningen kunde det inte kartläggas mer exakt vilka områden inom psykologin som utvecklas. Dessa var enbart några exempel på de egenskaper som utvecklades för handledarna. I undersökningen togs det även reda på vilka egenskaper som är viktiga för handledare. De gick mestadels hand i hand med de egenskaper som utvecklades.
I diskussionsdelen framkommer nyttan med undersökningen. Handledare borde väljas med större omsorg och polisinrättningarna borde göra mer för att se till att rätt personer blir handledare. Både polisinrättningarna och de som blir handledare skulle ha nytta av det. Vidare forskning i ämnet kunde göras genom en internationell jämförelse eller genom en kartläggning av den finska polisens handledarsystem.
Under polisaspiranternas praktikperiod handleds de av en handledare. Handledaren har som uppgift att leda och utbilda sin praktikant i polisarbetet. Uppgiften är krävande och viktig, eftersom praktikanten under den tiden anses formas till den polis han eller hon blir när man blir färdig från skolan.
Målet med den här undersökningen är att fokusera på handledares utveckling under praktikperioden. Undersökningen kommer endast att beröra de handledare som jobbar på fältet. Det finns mycket forskning om hur praktikanter lär sig, men mindre om hur en handledare utvecklas. I undersökningen har fem informanter som själva varit handledare blivit intervjuade. Deras svar har tolkats och analyserats för att få fram en uppfattning om hur handledare utvecklas medan de handleder en praktikant. I undersökningen fokuseras det speciellt på egenskaperna: pedagogik, psykologi och ledarskap.
Undersökningens resultat visar att handledare utvecklas medan de handleder en praktikant. De pedagogiska egenskaperna och ledarskapsförmågan utvecklas klart under praktiken. De psykologiska egenskaperna utvecklas även, men genom undersökningen kunde det inte kartläggas mer exakt vilka områden inom psykologin som utvecklas. Dessa var enbart några exempel på de egenskaper som utvecklades för handledarna. I undersökningen togs det även reda på vilka egenskaper som är viktiga för handledare. De gick mestadels hand i hand med de egenskaper som utvecklades.
I diskussionsdelen framkommer nyttan med undersökningen. Handledare borde väljas med större omsorg och polisinrättningarna borde göra mer för att se till att rätt personer blir handledare. Både polisinrättningarna och de som blir handledare skulle ha nytta av det. Vidare forskning i ämnet kunde göras genom en internationell jämförelse eller genom en kartläggning av den finska polisens handledarsystem.