Jyväsjärven Rantaraitti – Suomen suurimman ulkokuntosalin yritysyhteistyökumppanuuksien rakentamisen suuntaviivat
Laaksonen, Matleena (2017)
Laaksonen, Matleena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922112
Tiivistelmä
Tutkimuksen ensisijaisena tarkoituksena oli selvittää Jyväsjärven Rantaraitin ulkoliikuntapuistojen
yhteistyökumppanuuksien rakentamisen suuntaviivat. Tavoitteena oli havainnollistaa,
miten yhteistyökumppanuuksien rakentaminen vaihe vaiheelta tapahtuu paneutumalla
yhteistyökumppanuuksien luomisen teorioihin. Työn toinen tavoite oli saada ideoita
yhteistyökumppanuuksien sisältöön haastateltavilta Jyväskylässä toimivilta yrityksiltä, joille
ilmiö eli Rantaraitin ulkoliikuntapuistohanke oli jo entuudestaan tuttu.
Tutkimus toteutettiin syksyn 2017 aikana. Tutkimusotteena tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista
eli laadullista tutkimusotetta. Työssä käytetty tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden
avulla. Tämän jälkeen tutkimusaineisto analysoitiin teemoittain ja tulosten
havainnollistamisen lisäämiseksi esiteltiin haastateltavien kommentteja lainauksilla.
Työn tuloksena syntyi polku yhteistyökumppanuuksien solmimiseen. Tutkimuksessa kerrottiin
tiivistettynä yhteistyökumppanuuksien sisältö ja tarkoitus sekä yhteistyökumppanuuksien
tuotteistusprosessi, myyntiprosessi sekä niiden mahdollistaminen ja ansaitseminen.
Myös asiakaskokemuksen luomiseen pureuduttiin, jotta yhteistyökumppanuuksista
saataisiin luotua mahdollisimman hyviä sekä pitkäaikaisia.
Teemahaastatteluissa ilmeni varteenotettavia ideoita yhteistyökumppanuuksien sisältöön.
Haastatteluissa selventyi myös paljon tärkeitä elementtejä, joiden tulee näkyä kaupungin
luomissa yhteistyökumppanuuksissa. Niitä ovat mm. avoimuus, luottamus, pitkäjänteisyys
sekä tasavertaisuus.
Jatkoprosessina Jyväskylän kaupunki voi lähteä työstämään yhteistyökumppanuuksien
hankintaa tutkimuksen tuloksena syntyneiden ohjeiden avulla.
yhteistyökumppanuuksien rakentamisen suuntaviivat. Tavoitteena oli havainnollistaa,
miten yhteistyökumppanuuksien rakentaminen vaihe vaiheelta tapahtuu paneutumalla
yhteistyökumppanuuksien luomisen teorioihin. Työn toinen tavoite oli saada ideoita
yhteistyökumppanuuksien sisältöön haastateltavilta Jyväskylässä toimivilta yrityksiltä, joille
ilmiö eli Rantaraitin ulkoliikuntapuistohanke oli jo entuudestaan tuttu.
Tutkimus toteutettiin syksyn 2017 aikana. Tutkimusotteena tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista
eli laadullista tutkimusotetta. Työssä käytetty tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluiden
avulla. Tämän jälkeen tutkimusaineisto analysoitiin teemoittain ja tulosten
havainnollistamisen lisäämiseksi esiteltiin haastateltavien kommentteja lainauksilla.
Työn tuloksena syntyi polku yhteistyökumppanuuksien solmimiseen. Tutkimuksessa kerrottiin
tiivistettynä yhteistyökumppanuuksien sisältö ja tarkoitus sekä yhteistyökumppanuuksien
tuotteistusprosessi, myyntiprosessi sekä niiden mahdollistaminen ja ansaitseminen.
Myös asiakaskokemuksen luomiseen pureuduttiin, jotta yhteistyökumppanuuksista
saataisiin luotua mahdollisimman hyviä sekä pitkäaikaisia.
Teemahaastatteluissa ilmeni varteenotettavia ideoita yhteistyökumppanuuksien sisältöön.
Haastatteluissa selventyi myös paljon tärkeitä elementtejä, joiden tulee näkyä kaupungin
luomissa yhteistyökumppanuuksissa. Niitä ovat mm. avoimuus, luottamus, pitkäjänteisyys
sekä tasavertaisuus.
Jatkoprosessina Jyväskylän kaupunki voi lähteä työstämään yhteistyökumppanuuksien
hankintaa tutkimuksen tuloksena syntyneiden ohjeiden avulla.