Rakentajamessujen kävijäprofiili
Koivisto, Janika (2017)
Koivisto, Janika
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922145
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Oulussa järjestettävien Rakentajamessujen messukävijöiden kuluttajakäyttäytymistä. Tutkimuksen pohjalta luotiin kaksi kävijäprofiilia, joista ilmenee millainen tyypillinen Rakentajamessujen messukävijä on. Työn toimeksiantajana toimi PohjoisSuomen Messut ry, joka järjestää messutapahtumia Pohjois-Suomen alueella. Tutkimuksen on tarkoitus antaa toimeksiantajalle arvokasta tietoa heidän asiakkaistaan.
Tietoperustassa käydään läpi kuluttajakäyttäytymistä ja asiakassegmentointia. Kuluttajakäyttäytymisen osalta kerrotaan kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavista demografisista, psykologisista ja sosiaalisista tekijöistä sekä kuluttajan ostopäätösprosessin eri vaiheista. Tutkimuksessa käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen kyselylomake tehtiin Webropolohjelmiston avulla. Tutkimusaineisto kerättiin kolmen messupäivän aikana Rakentajamessuilla keväällä 2017. Vastauksia kyselyyn saatiin 154 kappaletta.
Päätutkimustuloksena saatiin kaksi kävijäprofiilia, joista ilmenee, millainen on Rakentajamessujen tyypillinen messukävijä. Kävijäprofiilien mukaan tyypillinen Rakentajamessujen messukävijä on joko 20–30 vuotias nainen tai 41–60 vuotias mies. 20–30 vuotias nainen on kiinnostunut sisustamisesta. Hän arvostaa käytännöllisyyttä, esteettisyyttä ja turvallisuutta asumiseen liittyvissä ratkaisuissa. Hänet tavoittaa parhaiten sosiaalisesta mediasta. Hän etsii tietoa rakentamiseen, remontoimiseen ja sisustamiseen liittyen eniten internetistä, mutta myös sosiaalisesta mediasta. 41–60 vuotias mies on kiinnostunut rakentamisesta ja remontoimisesta. Hän arvostaa käytännöllisyyttä, vastuullisuutta ja energiatehokkuutta asumisen ratkaisuissa. Markkinointikanavista sanoma- ja aikakausilehdet sekä internet tavoittavat hänet parhaiten. Tietoa rakentamiseen ja remontoimiseen liittyen hän etsii internetistä.
Kävijäprofiilitutkimuksen avulla toimeksiantaja voi kohdistaa markkinointiaan entistä paremmin. Tutkimuksen tuloksia ja kävijäprofiilia voidaan hyödyntää messujen, markkinoinnin ja tuotekehittelyn tukena. Tutkimustulosten pohjalta voidaan myös laatia markkinointisuunnitelma, jossa on otettu huomioon eri segmentit.
Tietoperustassa käydään läpi kuluttajakäyttäytymistä ja asiakassegmentointia. Kuluttajakäyttäytymisen osalta kerrotaan kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttavista demografisista, psykologisista ja sosiaalisista tekijöistä sekä kuluttajan ostopäätösprosessin eri vaiheista. Tutkimuksessa käytettiin määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen kyselylomake tehtiin Webropolohjelmiston avulla. Tutkimusaineisto kerättiin kolmen messupäivän aikana Rakentajamessuilla keväällä 2017. Vastauksia kyselyyn saatiin 154 kappaletta.
Päätutkimustuloksena saatiin kaksi kävijäprofiilia, joista ilmenee, millainen on Rakentajamessujen tyypillinen messukävijä. Kävijäprofiilien mukaan tyypillinen Rakentajamessujen messukävijä on joko 20–30 vuotias nainen tai 41–60 vuotias mies. 20–30 vuotias nainen on kiinnostunut sisustamisesta. Hän arvostaa käytännöllisyyttä, esteettisyyttä ja turvallisuutta asumiseen liittyvissä ratkaisuissa. Hänet tavoittaa parhaiten sosiaalisesta mediasta. Hän etsii tietoa rakentamiseen, remontoimiseen ja sisustamiseen liittyen eniten internetistä, mutta myös sosiaalisesta mediasta. 41–60 vuotias mies on kiinnostunut rakentamisesta ja remontoimisesta. Hän arvostaa käytännöllisyyttä, vastuullisuutta ja energiatehokkuutta asumisen ratkaisuissa. Markkinointikanavista sanoma- ja aikakausilehdet sekä internet tavoittavat hänet parhaiten. Tietoa rakentamiseen ja remontoimiseen liittyen hän etsii internetistä.
Kävijäprofiilitutkimuksen avulla toimeksiantaja voi kohdistaa markkinointiaan entistä paremmin. Tutkimuksen tuloksia ja kävijäprofiilia voidaan hyödyntää messujen, markkinoinnin ja tuotekehittelyn tukena. Tutkimustulosten pohjalta voidaan myös laatia markkinointisuunnitelma, jossa on otettu huomioon eri segmentit.