Strategian maastouttaminen lastensuojelun perhetyön yksikköön tuloskorttia hyödyntäen
Jääskeläinen, Seija (2017)
Jääskeläinen, Seija
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022178
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022178
Tiivistelmä
Kuopion Kaupungin strategia on laadittu vuonna 2010 ja se on voimassa vuoteen 2020 saakka. Strategian maastouttaminen on jäänyt pääosin esimiestasolle eikä strategia siten ole juurikaan tavoittanut työntekijätasoa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli maastouttaa Kuopion Kaupungin organisaation strategia lastensuojelun perhetyön yksikköön. Strategian maastouttamisessa käytetiin hyödyksi mukaillen Kaplanin ja Nortonin Balance Score Card – mallia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös lisätä työntekijöiden tuntemusta ja tietämystä organisaation strategiasta, sekä motivoida henkilöstöä yhdessä miettimään tavoitteita tulevaisuudelle sekä asettamaan mittareita tavoitteiden saavuttamiseksi.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä käytännön osuudesta. Teoriaosuudessa avataan teoriaa strategian taustalta sekä teoriaa Balance Score Card- mittaristosta. Käytännön osuus sisältää raportoinnin tuloskortin
rakentamisesta sekä lopullisen valmiin tuloskortin.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Maastouttaminen tapahtui kahtena erillisenä kehittämispäivänä.
Kehittämispäiviin osallistui koko lastensuojelun perhetyön yksikkö. Strategiasta keskustelemiseen henkilöstön kanssa käytettiin välineenä Learning Cafe- menetelmää. Saatu materiaali kasattiin yhteen ja yhdessä yksikön esimiehen kanssa nostettiin tuloskorttiin tavoitteet strategian mukaiselle työskentelylle. Tavoitteille laadittiin mittaristo sekä tavoitteiden toteutumiselle asetettiin vastuuhenkilöt.
Opinnäytetyön tuloksena muodostui lastensuojelun perhetyön yksikköön tuloskortti, jossa on aseteltu selkeästi ja konkreettisesti tavoitteet strategian mukaiselle työskentelylle. Asetetut tavoitteet ovat linjassa organisaation strategian kanssa ja siten ohjaavat työtä laadukkaaseen lastensuojelutyöhön. Tuloskortin lisäksi lastensuojelun perhetyön yksikköön muodostettiin oma visio sekä missio. Opinnäytetyö toi henkilöstölle lisää tietämystä organisaation strategiasta ja tuloskorttia voidaan hyödyntää jatkossa yksikön työn kehittämisen välineenä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli maastouttaa Kuopion Kaupungin organisaation strategia lastensuojelun perhetyön yksikköön. Strategian maastouttamisessa käytetiin hyödyksi mukaillen Kaplanin ja Nortonin Balance Score Card – mallia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös lisätä työntekijöiden tuntemusta ja tietämystä organisaation strategiasta, sekä motivoida henkilöstöä yhdessä miettimään tavoitteita tulevaisuudelle sekä asettamaan mittareita tavoitteiden saavuttamiseksi.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä käytännön osuudesta. Teoriaosuudessa avataan teoriaa strategian taustalta sekä teoriaa Balance Score Card- mittaristosta. Käytännön osuus sisältää raportoinnin tuloskortin
rakentamisesta sekä lopullisen valmiin tuloskortin.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Maastouttaminen tapahtui kahtena erillisenä kehittämispäivänä.
Kehittämispäiviin osallistui koko lastensuojelun perhetyön yksikkö. Strategiasta keskustelemiseen henkilöstön kanssa käytettiin välineenä Learning Cafe- menetelmää. Saatu materiaali kasattiin yhteen ja yhdessä yksikön esimiehen kanssa nostettiin tuloskorttiin tavoitteet strategian mukaiselle työskentelylle. Tavoitteille laadittiin mittaristo sekä tavoitteiden toteutumiselle asetettiin vastuuhenkilöt.
Opinnäytetyön tuloksena muodostui lastensuojelun perhetyön yksikköön tuloskortti, jossa on aseteltu selkeästi ja konkreettisesti tavoitteet strategian mukaiselle työskentelylle. Asetetut tavoitteet ovat linjassa organisaation strategian kanssa ja siten ohjaavat työtä laadukkaaseen lastensuojelutyöhön. Tuloskortin lisäksi lastensuojelun perhetyön yksikköön muodostettiin oma visio sekä missio. Opinnäytetyö toi henkilöstölle lisää tietämystä organisaation strategiasta ja tuloskorttia voidaan hyödyntää jatkossa yksikön työn kehittämisen välineenä.