Kansainvälisen ja monikulttuurisen toiminnan tutkimuksellinen kehittäminen Nuorten Taidetyöpajalla
Drabczyk, Tanja (2017)
Drabczyk, Tanja
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022176
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tuotti kehittämistietoa kansainvälisen ja monikulttuurisen työpajatoiminnan toteuttamiseen Jyväskylän kaupungin Nuorten Taidetyöpajalla. Vuonna 2016 työpajan toiminnassa oli mukana n. 270, 15–29-vuotiasta nuorta työkokeilussa, kuntouttavassa työtoiminnassa, sairaslomalla tai suorittamassa peruskouluaan loppuun. Tämän tutkimuksen kehittämistiedon lähteinä olivat Nuorten Taidetyöpajan pajanuoret ja Lahden nuorisopalveluiden työpajojen ja Hyvinkään–Riihimäen Seudun Ammattikoulutussäätiön työpajojen kansainvälisestä toiminnasta vastaavat työntekijät. Kehittämistietoa kerättiin teemahaastatteluin työpajavalmennustyön ohessa Nuorten Taidetyöpajalla. Tutkimusaineiston vertailun pohjana olivat Nuorten Taidetyöpajan kansainvälisyys- ja monikulttuurisuustyöryhmän havainnot. Tutkimustehtävänä oli selvittää millaisia kansainvälisiä ja monikulttuurisia toiminnan tarpeita ja toiveita Nuorten Taidetyöpajan pajanuorilla oli, sekä miten muilla työpajoilla oli näihin teemoihin vastattu. Kerätystä kehittämistiedosta syntyi kehittämissuunnitelma.
Nuorten Taidetyöpajan toiminnan kehittämistyön tavoitteet nousevat tässä opinnäytetyössä kerätyn tutkimusaineiston ja teorian vuoropuhelusta. Päätavoitteeksi nousee: mahdollistaa sen asiakkaille kansainvälisiä kokemuksia ja luonnollisia kulttuurienvälisiä kohtaamisia. Näiden myötä voi pajanuorten kulttuurienvälinen toimintakyky kasvaa, tulevaisuuden näkökulmat avartua ja kaksisuuntaisen kotoutuminen mahdollistua. Tämä opinnäytetyö ei kuitenkaan arvioi toiminnan vaikuttavuutta tai toimivuutta vaan se tuo esille kehittämistarpeen ja toimenpide-ehdotuksia tarpeisiin vastaamiselle. Hyvä jatkotutkimuksenaihe olisikin arvioida Nuorten Taidetyöpajalla kehitetyn ja käyttöönotetun kansainvälisen ja monikulttuurisen toiminnan merkitys NEET-nuorten (Not in Employment, Education or Training) elämälle sekä heidän ympäristölleen.
Opinnäytetyössä kehitettävän toiminnan keskiöön nousevat vuorovaikutustaitoja ja itsetuntemusta lisäävät toiminnalliset menetelmät. Lähestymistapa pajanuoreen on sosiodynaaminen. Kehittämissuunnitelmaa laadittaessa otettiin huomioon Nuorten Taidetyöpajan arvot; yhteisöllisyys, toiminnallisuus ja myönteinen ajattelu ja jo olemassa oleva toiminta. Kehittämistieto on sovellettavissa myös muilla työpajoilla valtakunnallisesti.
Nuorten Taidetyöpajan toiminnan kehittämistyön tavoitteet nousevat tässä opinnäytetyössä kerätyn tutkimusaineiston ja teorian vuoropuhelusta. Päätavoitteeksi nousee: mahdollistaa sen asiakkaille kansainvälisiä kokemuksia ja luonnollisia kulttuurienvälisiä kohtaamisia. Näiden myötä voi pajanuorten kulttuurienvälinen toimintakyky kasvaa, tulevaisuuden näkökulmat avartua ja kaksisuuntaisen kotoutuminen mahdollistua. Tämä opinnäytetyö ei kuitenkaan arvioi toiminnan vaikuttavuutta tai toimivuutta vaan se tuo esille kehittämistarpeen ja toimenpide-ehdotuksia tarpeisiin vastaamiselle. Hyvä jatkotutkimuksenaihe olisikin arvioida Nuorten Taidetyöpajalla kehitetyn ja käyttöönotetun kansainvälisen ja monikulttuurisen toiminnan merkitys NEET-nuorten (Not in Employment, Education or Training) elämälle sekä heidän ympäristölleen.
Opinnäytetyössä kehitettävän toiminnan keskiöön nousevat vuorovaikutustaitoja ja itsetuntemusta lisäävät toiminnalliset menetelmät. Lähestymistapa pajanuoreen on sosiodynaaminen. Kehittämissuunnitelmaa laadittaessa otettiin huomioon Nuorten Taidetyöpajan arvot; yhteisöllisyys, toiminnallisuus ja myönteinen ajattelu ja jo olemassa oleva toiminta. Kehittämistieto on sovellettavissa myös muilla työpajoilla valtakunnallisesti.