Genusmedveten interaktion : Om genusmedvetet klientarbete bland ledare och medarbetare inom det sociala området
Lehmussaari, Rebecka; Lang , Ingrid (2017)
Lataukset:
Lehmussaari, Rebecka
Lang , Ingrid
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922136
Tiivistelmä
Forskning visar på en obalans mellan kön, som delvis kan motarbetas genom en ökad genusmedveten kommunikation. Eftersom ledaren påverkar sina medarbetare och lägger standarden för klientarbetet, behöver ledaren vara genusmedveten. Det börjar med ledaren, eftersom hen kan påverka medarbetarna som i sin tur kan påverka klienterna. Vårt syfte var att definiera och främja en genusmedveten professionell interaktion inom det sociala området. Våra frågeställningar var följande: vad är genusmedveten professionell interaktion inom det sociala området och hur kan ledare och andra professionella öka genusmedveten interaktion i klientarbetet inom det sociala området? En handbok framställdes genom metoden produktutveckling. Produkten baserar sig på teorier gällande genusmedveten professionell interaktion. Handboken är riktad främst till ledare och andra professionella inom det sociala området. För ett socialpedagogiskt förhållningssätt bör den professionella vara genusmedveten. Den professionella inom det sociala området bör stöda individer med underordinerad maktposition, och detta kan endast uppfyllas ifall likabehandling och lika möjligheter ges. Genusmedveten interaktion i arbetssättet bidrar till detta. Det handlar om att vara kritisk till de egna ordvalen och det egna beteendet för att undvika att bidra till att kvinnor och män fortsättningsvis bemöts, behandlas, uppfattas och bedöms olika. Om vi kan öka genusmedvetenhet på ett allmänt plan kan vi förhindra att människor ges olika förutsättningar på grund av sitt biologiska kön. Research shows an imbalance between men and women, which partly can be counteracted by increased gender awareness in our communication. As the leader influences co-workers and sets the standard for how to work with clients, the leader needs to be gender aware. It starts with the leader, as they can affect the co-workers, who then can affect the clients. Our purpose was to define and promote gender awareness, professional interaction in the social field. Our research questions were: What is gender aware professional interaction in the social field and how can leaders and co-workers increase gender awareness in their interaction when working with clients in the social field? A manual was produced through the method product development. The product is based on theories of gender aware professional interaction. The manual is primarily for leaders and other professionals in the social field. For a social pedagogical approach, the professional should be gender aware. The professionals in the social field should support individuals with lower power positions, and this can only be achieved if equal treatment and equal opportunities are given. Gender awareness in the interaction at the workplace contributes to this. In order to avoid contributing to women and men being treated, perceived and assessed differently, one needs to be critical of ones choice of words and behavior. If gender awareness is increased on a general level, it could prevent people from getting different opportunities because of their biological gender.