Co-creating a new service design process for media companies developing digital solutions in the business-to-business market
Salo, Leena (2017)
Salo, Leena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922153
Tiivistelmä
Digitaalisen median markkinat elävät jatkuvan muutoksen aikaa. Suomalaiset mediayhtiöt ovat haasteen alla joutuessaan jatkuvasti tuomaan markkinoille innovatiivisia kaupallisia digitaalisia tuotteita pysyäkseen mukana kilpailussa. Yhteiskehittelyn merkitys on noussut avainasemaan innovatiiviseen palvelukehittelyyn pyrkivissä yrityksissä.
Tämä opinnäytetyö tutkii miten digitaalisia palveluja on mahdollista luoda yhteistyössä business-to-business-kumppanien kanssa. Työn lopputuloksena luodaan uusi palvelumuotoilun prosessimalli digitaalisten palvelujen luomiselle, joka hyödyntää yhteiskehittelyä kaupallisten kumppanien kanssa. Työn tavoitteena on parantaa palvelumuotoilua suomalaisissa mediayhtiöissa kyseisen mallin kautta.
Opinnäytetyössä keskitytään tutkimaan mediayhtiöiden ja kaupallisten kumppanien välistä suhdetta palvelumuotoilun sekä business-to-business-myyntiprosessin saralla. Tutkimuksessa syvennytään tarkastelemaan digitaalisen media kehityssuuntia viime vuosien aikana sekä nykyisiä markkinoita Suomessa.
Palvelulähtöinen ajattelutapa toimii työn teoreettisena viitekehyksenä ja luo perustan asiakaslahtöisyyden filosofialle, joka yritysten tulisi ottaa toimintaperiaatteekseen. Palvelumuotoilu antaa tarpeelliset työkalut ja metodit niin työn tutkimukselle kuin digitaalisten palveluiden kehittämiselle. Työn tutkimus noudattaa Double diamond–palvelumuotoilun prosessimallia ja käy läpi sen kolme ensimmäistä vaihetta: tutkiminen, määritteleminen ja kehittäminen.
Työn data kerättiin empiirisen tutkimuksen kautta ja laadullisina tutkimusmenetelminä käytettiin kirjallisia sekä digitaalisia lähteitä, haastatteluja sekä työpajaa, jonka aikana hyödynnettiin palvelumuotoilun työkaluja, kuten sidosryhmien karttamalli, hahmomallit, skenaariot, palvelupolku ja prototyypit.
Tämä opinnäytetyö tutkii miten digitaalisia palveluja on mahdollista luoda yhteistyössä business-to-business-kumppanien kanssa. Työn lopputuloksena luodaan uusi palvelumuotoilun prosessimalli digitaalisten palvelujen luomiselle, joka hyödyntää yhteiskehittelyä kaupallisten kumppanien kanssa. Työn tavoitteena on parantaa palvelumuotoilua suomalaisissa mediayhtiöissa kyseisen mallin kautta.
Opinnäytetyössä keskitytään tutkimaan mediayhtiöiden ja kaupallisten kumppanien välistä suhdetta palvelumuotoilun sekä business-to-business-myyntiprosessin saralla. Tutkimuksessa syvennytään tarkastelemaan digitaalisen media kehityssuuntia viime vuosien aikana sekä nykyisiä markkinoita Suomessa.
Palvelulähtöinen ajattelutapa toimii työn teoreettisena viitekehyksenä ja luo perustan asiakaslahtöisyyden filosofialle, joka yritysten tulisi ottaa toimintaperiaatteekseen. Palvelumuotoilu antaa tarpeelliset työkalut ja metodit niin työn tutkimukselle kuin digitaalisten palveluiden kehittämiselle. Työn tutkimus noudattaa Double diamond–palvelumuotoilun prosessimallia ja käy läpi sen kolme ensimmäistä vaihetta: tutkiminen, määritteleminen ja kehittäminen.
Työn data kerättiin empiirisen tutkimuksen kautta ja laadullisina tutkimusmenetelminä käytettiin kirjallisia sekä digitaalisia lähteitä, haastatteluja sekä työpajaa, jonka aikana hyödynnettiin palvelumuotoilun työkaluja, kuten sidosryhmien karttamalli, hahmomallit, skenaariot, palvelupolku ja prototyypit.