Sähköautokonversion ja ohjausjärjestelmien suunnittelu sekä toteutus
Pesonen, Jarmo (2017)
Pesonen, Jarmo
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922151
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli rakentaa tieliikennelaillinen henkilöauto, joka täyttää Euroopan talouskomission asettaman e100 -säännöksen ja sen alaviitteet. Työssä pyrittiin ottamaan huomioon myös standardin ISO26262 vaatimat määräykset, joka on tuore ajoneuvojen toiminnallis-ta turvallisuutta soveltava standardi. Käytössä oli itsekantava korikehikko, johon integroitiin sähköisen voimalinjan sekä muut tarvittavat komponentit. Sähköistystä varten vaadittavat mekaaniset muutostyöt toteutettiin omassa tallissani, joka sijaitsee turussa. Ohjainlaitteiden elektroniikan suunnittelu, rakentaminen ja perusohjelmointi tehtiin turun ammattikorkeakoululla sulautettujen järjestelmien -laboratoriossa. Koneistusta vaativat osat valmistettiin Koneteknologiakeskuksen koneistuslaitteita.
Aloitin opinnäytetyön tekemisen hyvissä ajoin, kun olin saanut opintoni puoleen väliin. Tavoitteeni oli saada auto valmiiksi 20kk aikana. Teoriavaiheen testaukset ja sopeutukset suoritin testipenkissä, johon auto kiinnitettiin ja lopulliset käytännön testit toteutettiin suljetulla tiealueella.
Ajoneuvo läpäisi e100 -2010 version syyskuun 2017 alkupuolella, jonka jälkeen auto oli valmis lopulliseen rekisteröinti- sekä muutoskatsastukseen. Katsastuksen auto läpäisi ensimmäisellä kerralla ilman huomautuksia.
Opinnäytetyön alussa asetettuihin aikamääreisiin päästiin ja e100 vaatimukset tämän ajoneuvon osalta saavutettiin. Nykyaikaisen ajoneuvon ohjausjärjestelmien suunnittelu ja toteuttaminen on iso prosessi, jossa täytyy huomioida kaikki ajoneuvon osa-alueet ja niiden kommunikointi tois-tensa välillä. Integroitu vikadiagnostiikka on seikka, joka nousi vahvasti esille projektin aikana ja jota itse pidän erityisen tärkeänä.
Aloitin opinnäytetyön tekemisen hyvissä ajoin, kun olin saanut opintoni puoleen väliin. Tavoitteeni oli saada auto valmiiksi 20kk aikana. Teoriavaiheen testaukset ja sopeutukset suoritin testipenkissä, johon auto kiinnitettiin ja lopulliset käytännön testit toteutettiin suljetulla tiealueella.
Ajoneuvo läpäisi e100 -2010 version syyskuun 2017 alkupuolella, jonka jälkeen auto oli valmis lopulliseen rekisteröinti- sekä muutoskatsastukseen. Katsastuksen auto läpäisi ensimmäisellä kerralla ilman huomautuksia.
Opinnäytetyön alussa asetettuihin aikamääreisiin päästiin ja e100 vaatimukset tämän ajoneuvon osalta saavutettiin. Nykyaikaisen ajoneuvon ohjausjärjestelmien suunnittelu ja toteuttaminen on iso prosessi, jossa täytyy huomioida kaikki ajoneuvon osa-alueet ja niiden kommunikointi tois-tensa välillä. Integroitu vikadiagnostiikka on seikka, joka nousi vahvasti esille projektin aikana ja jota itse pidän erityisen tärkeänä.