Toiminnallisen tasa-arvosuunnitelman toteutuminen Kids’ Valleyn päiväkodissa
Laine, Joonas; Ylönen, Lauri (2017)
Laine, Joonas
Ylönen, Lauri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922111
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia, millä tavoin Hyvinkääläisen Kids' Valleyn päiväkodin toiminnallinen tasa-arvosuunnitelma toteutui päiväkodin arjessa. Opinnäytetyömme oli työelämälähtöinen ja se toteutetiin yhteistyössä Kids' Valleyn päiväkodin kanssa heidän asettamien tavoitteiden pohjalta. Kids' Valleyn päiväkoti oli syksyllä 2016 luonut uuden toiminnallisen tasa-arvosuunnitelman ja tarvitsi nyt ulkopuolisen tahon tarkastelemaan tämän toteutumista.
Tutkimuksen aineiston keräämisen suoritimme havainnoimalla varhaiskasvattajien toimintaa päiväkodin arjen tilanteissa ja käytimme havainnoinnin apuna videokameraa. Havainnoimme päiväkodin arkea yhteensä 10 päivän ajan. Tänä aikana kuvasimme videomateriaalia yhteensä noin 20 tunnin edestä eli noin kaksi tuntia yhtenä kuvauspäivänä. Havainnointi toteutettiin kevään 2017 aikana.
Havainnoinnissa keskityimme päiväkodin arjen tilanteisiin, kuten ruokailuun, pukemiseen ja ulkoiluun sekä pienryhmätilanteisiin. Peilasimme tilanteita Kids' Valleyn toiminnalliseen tasa-arvosuunnitelmaan ja teoreettisina viitekehyksinä käytimme teorioita tasa-arvoisesta varhaiskasvatuksesta. Teimme havainnointiemme sekä keräämämme videomateriaalin pohjalta videokoosteen Kids' Valleyn päiväkotiin missä toimme esille niitä heidän toiminnalisen tasa-arvosuunnitelmansa mukaisia asioita, joissa huomasimme poikkeavuuksia. Huomasimme päiväkodin arjessa varhaiskasvattajien asettamien rajojen olevan sallivampia tyttöjen kuin poikien suhteen. Poikia komennettiin selkeästi tyttöjä helpommin. Opinnäytetyöllämme saamiemme tuloksien avulla Kids' Valleyn päiväkoti lähti kehittämään toimintaansa tasa-arvoisempaan suuntaan.
Tutkimuksen aineiston keräämisen suoritimme havainnoimalla varhaiskasvattajien toimintaa päiväkodin arjen tilanteissa ja käytimme havainnoinnin apuna videokameraa. Havainnoimme päiväkodin arkea yhteensä 10 päivän ajan. Tänä aikana kuvasimme videomateriaalia yhteensä noin 20 tunnin edestä eli noin kaksi tuntia yhtenä kuvauspäivänä. Havainnointi toteutettiin kevään 2017 aikana.
Havainnoinnissa keskityimme päiväkodin arjen tilanteisiin, kuten ruokailuun, pukemiseen ja ulkoiluun sekä pienryhmätilanteisiin. Peilasimme tilanteita Kids' Valleyn toiminnalliseen tasa-arvosuunnitelmaan ja teoreettisina viitekehyksinä käytimme teorioita tasa-arvoisesta varhaiskasvatuksesta. Teimme havainnointiemme sekä keräämämme videomateriaalin pohjalta videokoosteen Kids' Valleyn päiväkotiin missä toimme esille niitä heidän toiminnalisen tasa-arvosuunnitelmansa mukaisia asioita, joissa huomasimme poikkeavuuksia. Huomasimme päiväkodin arjessa varhaiskasvattajien asettamien rajojen olevan sallivampia tyttöjen kuin poikien suhteen. Poikia komennettiin selkeästi tyttöjä helpommin. Opinnäytetyöllämme saamiemme tuloksien avulla Kids' Valleyn päiväkoti lähti kehittämään toimintaansa tasa-arvoisempaan suuntaan.