Laadukas kokouspalvelu Valkeisen Lomassa
Peltonen, Elli-Noora (2017)
Peltonen, Elli-Noora
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022193
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten maaseutumatkailuyritys Valkeisen Loman kokouspalveluja voisi kehittää laadukkaammiksi. Lisäksi haluttiin selvittää, mitä asiakkaat odottavat maaseudun kokouspalveluilta. Valkeisen Loman yritystoiminnan ympärivuotisuuden takaamiseksi kokouspalveluiden kehittäminen on Valkeisen Lomalle tärkeää. Päätoiminta, majoituspalvelu, on luonteeltaan erittäin sesonkiluonteista ja kokouspalveluiden avulla sesonkia voidaan pidentää. Kokouspalveluista ei aikaisemmin ole tehty tutkimusta kohdeyrityksessä, joten se oli ajankohtaista.
Tutkimus toteutettiin kesän ja syksyn 2017 aikana. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua yksilöhaastattelua. Haastateltaviksi valittiin Valkeisen Lomassa puolen vuoden aikana kokoustaneita henkilöitä. Kokonaisuudessaan informantteja on yhdeksän. Suurin osa kohderyhmästä oli ollut kokouksessa järjestävänä henkilönä, mutta osa vain kokouksessa mukana olleita. Äänitetty haastatteluaineisto litteroitiin sanatarkasti sekä luokiteltiin deduktiivisen analyysin tavoin. Analyysin viitekehyksenä toimi palvelun laadukkuutta mittaava, Zeithamlin, Parasuramanin ja Berryn SERVQUAL-malli. Mallin mukaisten kategorioiden lisäksi tutkimuksessa tuodaan esiin myös seuraavia näkökulmia: Asiakkaan näkemys laadukkuudesta, maaseudun rooli kokouspalveluissa sekä ennakko-odotukset.
Tuloksena saatiin neljä konkreettista kehitysehdotusta Valkeisen Loman kokouspalveluiden laadukkuuden parantamiseksi. Kehitysehdotukset olivat: erillinen kokoustila, leikkihuoneen ja palvelutiskin siistiminen, tuotteen viimeistely ja ulkovaatteiden säilytystilat. Tutkimuksesta on hyötyä Valkeisen Loman lisäksi muille etenkin maaseudulla toimiville yrityksille.
Tutkimus toteutettiin kesän ja syksyn 2017 aikana. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua yksilöhaastattelua. Haastateltaviksi valittiin Valkeisen Lomassa puolen vuoden aikana kokoustaneita henkilöitä. Kokonaisuudessaan informantteja on yhdeksän. Suurin osa kohderyhmästä oli ollut kokouksessa järjestävänä henkilönä, mutta osa vain kokouksessa mukana olleita. Äänitetty haastatteluaineisto litteroitiin sanatarkasti sekä luokiteltiin deduktiivisen analyysin tavoin. Analyysin viitekehyksenä toimi palvelun laadukkuutta mittaava, Zeithamlin, Parasuramanin ja Berryn SERVQUAL-malli. Mallin mukaisten kategorioiden lisäksi tutkimuksessa tuodaan esiin myös seuraavia näkökulmia: Asiakkaan näkemys laadukkuudesta, maaseudun rooli kokouspalveluissa sekä ennakko-odotukset.
Tuloksena saatiin neljä konkreettista kehitysehdotusta Valkeisen Loman kokouspalveluiden laadukkuuden parantamiseksi. Kehitysehdotukset olivat: erillinen kokoustila, leikkihuoneen ja palvelutiskin siistiminen, tuotteen viimeistely ja ulkovaatteiden säilytystilat. Tutkimuksesta on hyötyä Valkeisen Loman lisäksi muille etenkin maaseudulla toimiville yrityksille.