Maiseman Monet Merkitykset -kotiseutulautapeli : lautapeli Nilsiän kylästä
Komulainen, Monika; Korhonen, Sanna (2017)
Komulainen, Monika
Korhonen, Sanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022316
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona, jonka toimeksiantajana toimi Seija Nerg, Luontopelit Nature Games. Opinnäytetyön aiheena on Nilsiän kylään pohjautuva lautapeli. Peli on osa itsenäisen Suomen juhlavuoden Suomi 100 -kampanjaa, jossa teemana on ”yhdessä”. Pelilaudan pohjana on Nilsiän kartta, johon on lisätty pelilautamaisia elementtejä. Peli on tehty jatkona jo aiemmin toimeksiantajan tekemään samankaltaiseen Lahteen pohjautuvaan lautapeliin. Toimeksiantaja halusi lautapeliprojektiin mukaan Savonian opiskelijoita auttamaan sisällön, visuaalisen puolen sekä markkinoinnin kanssa. Pelin kehitys aloitettiin vuoden 2017 alussa. Projektin alkuvaiheessa peli-ideaa esiteltiin Nilsiässä paikallisille esittelyillassa ja samalla kerättiin kehitysideoita. Pelin toimivuutta on myös kokeiltu projektin eri vaiheissa testipelaamalla kehitysryhmän kesken. Peliin käytiin hakemassa kehitysideoita myös syksyllä Tahkolla pidetystä koulutuksesta, jonka aiheena oli tarinallistaminen.
Teoriaosuudessa käsitellään tuotekehitystä, prosessityöskentelyä ja sen eri vaiheita. Lautapelin kehityksessä korostuu tuotteen testaaminen kehityksen eri vaiheissa. Yhtenä osana teoriaa on tarinallistaminen ja sen tärkeys lautapelin kehityksessä. Lautapelissä tarinat tukevat pelin taustalla olevia arvoja. Teoriaosuudessa kerrotaan myös tuotteen markkinoinnista ja sähköisen markkinoinnin hyödyntämisestä. Nykyaikana on lautapeliä tehtäessä otettava huomioon myös sähköisen markkinoinnin osuus. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Lautapeli luotiin eritoten toimeksiantajan toiveita kuunnellen. Valmiissa pelissä korostuu ulkoilun, kotiseuturakkauden, yhdessäolon sekä luonnonsuojelun merkitys. Peli on helposti muokattavissa pelaajien osaamisten ja mielenkiinnon kohteiden mukaan. Peliä on tarkoitus jakaa 100 kpl Nilsiän kouluihin, kirjastoon, nuorisotalolle ja kylätaloille.
Teoriaosuudessa käsitellään tuotekehitystä, prosessityöskentelyä ja sen eri vaiheita. Lautapelin kehityksessä korostuu tuotteen testaaminen kehityksen eri vaiheissa. Yhtenä osana teoriaa on tarinallistaminen ja sen tärkeys lautapelin kehityksessä. Lautapelissä tarinat tukevat pelin taustalla olevia arvoja. Teoriaosuudessa kerrotaan myös tuotteen markkinoinnista ja sähköisen markkinoinnin hyödyntämisestä. Nykyaikana on lautapeliä tehtäessä otettava huomioon myös sähköisen markkinoinnin osuus. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä.
Lautapeli luotiin eritoten toimeksiantajan toiveita kuunnellen. Valmiissa pelissä korostuu ulkoilun, kotiseuturakkauden, yhdessäolon sekä luonnonsuojelun merkitys. Peli on helposti muokattavissa pelaajien osaamisten ja mielenkiinnon kohteiden mukaan. Peliä on tarkoitus jakaa 100 kpl Nilsiän kouluihin, kirjastoon, nuorisotalolle ja kylätaloille.