Muutoskokemusten hyödyntäminen muutosjohtamisessa : case: Organisaatio X
Iivanainen, Eetu (2017)
Iivanainen, Eetu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022285
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia asiantuntija organisaation muutosjohtamista, sekä sitä kuinka henkilöstön muutoskokemuksia voidaan hyödyntää muutosjohtamisessa. Lähtökohtana oli löytää henkilöstön muutoskokemuksien kautta keinoja ja tapoja, millä muutoksia voitaisiin organisaatiossa tuoda lähemmäksi henkilöstöä sekä muutosjohtamista organisaatiossa voitaisiin kehittää.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostivat muutos, organisaatiomuutos, muutosjohtaminen, muutosvastarinta sekä muutosvastarinnan hyödyntäminen. Tietoperusta perustui suurelta osin aiheisiin liittyviin tutkimuskirjallisuuteen. Opinnäytetyö toteutettiin sekä kvantitatiisella että kvalitatiivisellä tutkimusmenetelmällä. Aineistoa kerättiin henkilöstöltä kyselytutkimuksella ja esimiehiltä heille järjestetyssä työpajassa.
Kyselytutkimuksen keskeisimmät tulokset liittyivät henkilöstön vaikuttamiseen muutoksessa, muutoksen tarkoitukseen sekä viestintään. Viestinnän tärkeys nousi myös esiin selkeästi, etenkin muutoksen alkuvaiheen viestinnässä sekä muutoksen tuloksista viestimisessä koettiin olevan kehitettävää. Esimiehille järjestetyn työpajan keskeisiä löydöksiä muutosjohtamisen kehittämiseen olivat muutoksen perustelujen hallitseminen, läsnäolo, muutosviestinnän hallinta sekä kannustaminen muutokseen osallistumisesta.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että viestinnän rooli muutosjohtamisessa on erityisen tärkeää. Muutosviestintä luo pohjan koko muutosprosessille ja tutkimustulosten valossa voidaankin todeta, että tässä tutkimuksessa konkreettisimmat muutosta hidastavat tekijät löytyvät muutosprosessin alusta. Henkilöstö ei välttämättä ole ymmärtänyt muutoksen tarkoitusta tai sitä kuinka muutos vaikuttaa yksilöön tai hänen työhönsä.
Opinnäytetyön kehityskohteiksi nousi muutosprosessin ensimmäiset askeleet, ja kuinka muutosviestintä saataisiin toimimaan paremmin. Myös esimiehen rooli ja läsnäolo nousivat kehityskohteiksi, sillä henkilöstölle esimiehen rooli muutosviestinnässä on todettu olevan merkittävä.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostivat muutos, organisaatiomuutos, muutosjohtaminen, muutosvastarinta sekä muutosvastarinnan hyödyntäminen. Tietoperusta perustui suurelta osin aiheisiin liittyviin tutkimuskirjallisuuteen. Opinnäytetyö toteutettiin sekä kvantitatiisella että kvalitatiivisellä tutkimusmenetelmällä. Aineistoa kerättiin henkilöstöltä kyselytutkimuksella ja esimiehiltä heille järjestetyssä työpajassa.
Kyselytutkimuksen keskeisimmät tulokset liittyivät henkilöstön vaikuttamiseen muutoksessa, muutoksen tarkoitukseen sekä viestintään. Viestinnän tärkeys nousi myös esiin selkeästi, etenkin muutoksen alkuvaiheen viestinnässä sekä muutoksen tuloksista viestimisessä koettiin olevan kehitettävää. Esimiehille järjestetyn työpajan keskeisiä löydöksiä muutosjohtamisen kehittämiseen olivat muutoksen perustelujen hallitseminen, läsnäolo, muutosviestinnän hallinta sekä kannustaminen muutokseen osallistumisesta.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että viestinnän rooli muutosjohtamisessa on erityisen tärkeää. Muutosviestintä luo pohjan koko muutosprosessille ja tutkimustulosten valossa voidaankin todeta, että tässä tutkimuksessa konkreettisimmat muutosta hidastavat tekijät löytyvät muutosprosessin alusta. Henkilöstö ei välttämättä ole ymmärtänyt muutoksen tarkoitusta tai sitä kuinka muutos vaikuttaa yksilöön tai hänen työhönsä.
Opinnäytetyön kehityskohteiksi nousi muutosprosessin ensimmäiset askeleet, ja kuinka muutosviestintä saataisiin toimimaan paremmin. Myös esimiehen rooli ja läsnäolo nousivat kehityskohteiksi, sillä henkilöstölle esimiehen rooli muutosviestinnässä on todettu olevan merkittävä.