Event Production in the Games Industry
Rasila, Leevi (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122022253
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selittää pelialalla järjestettävien tapahtumien tyypit, eroavaisuudet erilaisten tapahtumatyyppien välillä, mitä tapahtumiin osallistumisella voi saavuttaa, mitä merkitystä tapahtuman koolla on tavoitteisiin nähden sekä sen, miten tapahtumia voi tuottaa joko itsenäisesti tai johtamalla ryhmää. Metodeina olen käyttänyt omaa henkilökohtaista kokemustani jota olen saanut Northern Game Summit 2015:sta sekä Game Development World Championshipin tapahtumatuottajana toimimisesta vuosina 2016 ja 2017, pienempien tapahtumien lisäksi. Lisäksi olen ottanut huomioon tietoni sekä taitoni jotka olen saanut tapahtumiin osallistumisesta, sekä huvi- että hyötytarkoitukkseen. Viimeiseksi, saadakseni teoriaa käytännön osuuden tueksi ja lisäksi, esitän data erinäisistä lähteistä jotka liittyvät pelialaan, tapahtumiin tai molempiin.
Opinnäytetyö koostuu lyhyestä esittelystä siitä millaisia ovat huvin ja hyödyn vuoksi järjestettävät tapahtumat sekä miksi niihin kannattaa osallistua. Tämän jälkeen esitän syvemmän analyysin viidestä päätyypistä tapahtumia, joita pelialalla järjestetään. Esitysjärjestyksessä ne ovat pelikonferenssit, pelimessut, ammattilaisten tapaamiset, kehittäjien väliset kilpailut sekä pelijamit. Viimeseksi, esittelen hyödyt ja haitat mitä tapahtuman koko aiheuttaa pienimmistä tapahtumista isoimpiin.
Lopputuloksena löysin, että useimmat tapahtumatyypit ovat hyvin samanlaisia toisiinsa nähden. Jotkin näistä yhteyksistä ovat itsestäänselviä, kun taas osan voi nähdä vain tapahtumaan osallistumalla, tai toimimalla tapahtumajärjestäjänä. Tapahtumien tyypit voivat sekoittua, niissä voi olla elementtejä toisistaan tai niitä voi olla useita yhtä aikaa, tarjoten jotain kaikille. Lisäksi, tapahtumien koko voi vaihdella roimasti, mikä kannattaa huomioida tapahtuman tarkoitusta sekä järjestämisen vaikeutta mietittäessä.
Opinnäytetyö koostuu lyhyestä esittelystä siitä millaisia ovat huvin ja hyödyn vuoksi järjestettävät tapahtumat sekä miksi niihin kannattaa osallistua. Tämän jälkeen esitän syvemmän analyysin viidestä päätyypistä tapahtumia, joita pelialalla järjestetään. Esitysjärjestyksessä ne ovat pelikonferenssit, pelimessut, ammattilaisten tapaamiset, kehittäjien väliset kilpailut sekä pelijamit. Viimeseksi, esittelen hyödyt ja haitat mitä tapahtuman koko aiheuttaa pienimmistä tapahtumista isoimpiin.
Lopputuloksena löysin, että useimmat tapahtumatyypit ovat hyvin samanlaisia toisiinsa nähden. Jotkin näistä yhteyksistä ovat itsestäänselviä, kun taas osan voi nähdä vain tapahtumaan osallistumalla, tai toimimalla tapahtumajärjestäjänä. Tapahtumien tyypit voivat sekoittua, niissä voi olla elementtejä toisistaan tai niitä voi olla useita yhtä aikaa, tarjoten jotain kaikille. Lisäksi, tapahtumien koko voi vaihdella roimasti, mikä kannattaa huomioida tapahtuman tarkoitusta sekä järjestämisen vaikeutta mietittäessä.