Familjeyogans betydelse som gemensam aktivitet – Erfarenheter ur förälderns och yogalärarens perspektiv
Mäkelä, Milla-Emilia (2014)
Mäkelä, Milla-Emilia
Yrkeshögskolan Arcada
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122356
Tiivistelmä
En tredje del av småbarnsföräldrarna i Finland upplever att de inte har tillräckligt tid för barn på grund av arbetet. Detta leder till att familjer har även allt mindre tid för gemensamma aktiviteter. Därför är det av betydelse att belysa nya innovativa metoder som kan hjälpa i att föra föräldern och barnet närmare. Syftet med detta examensarbete är att belysa familjeyogans betydelse för föräldrar och barn och att öka kunskap om familjeyoga. I detta arbete studeras familjeyoga utifrån två olika perspektiv, både från föräldraperspektiv och yogalärarperspektiv. Frågeställningar för detta arbete är; Vilka erfarenheter av familjeyogan har föräldern/yogaläraren? På vilka sätt har familjeyogan som en gemensam fysisk aktivitet stött växelverkan mellan barnet och föräldern? Den teoretiska referensramen består av familjeyogans betydelse ur ett socialpedagogiskt perspektiv samt social växelverkan. Som datainsamlings metod användes individuella öppna intervjuer av tre föräldrar och två yogalärare. Alla fem informanter var föräldrar med barn i åldern 4-6 år. Det har använts innehållsanalys för att analysera resultaten. Enligt resultaten är den viktigaste betydelsen att tillsammans med barnet utföra en aktivitet och få en känsla av gemenskap. Växelverkan mellan förälder och barn har enligt föräldrarna och yogalärarna stötts genom kommunikation, uppmärksam-het och samarbete. One third of the parents in Finland find that they do not have enough time for their child because of work, resulting in less time for common activities. Therefore, it is important to highlight new innovative methods that can bring the parent and child closer to each other. In this work, the significance of the activity is studied from two different perspectives: from the perspective of the parent and the yoga teacher. This is achieved by using the following research questions: What experience does the parent/teacher have of family yoga? In what ways has the family yoga as common physical activity supported the interaction between the child and the parent? The theoretical part of the study investigates the importance of family yoga from a sociopedagogical perspective and looks at social interaction. A qualitative method is chosen, consisting of individual open interviews. The sample is made up of five informants, who are all parents with children aged 4-6 years, out of which two are yoga teachers. Content analysis is used to analyse the results. Additionally, the most significant impact of family yoga is the time spent together doing an activity, and the sense of solidarity with the child. According to parents and yoga teachers, interaction between parent and child has been supported by communication, attention and cooperation.