Toimijoiden kokemuksia Iisalmi ja Tienoot -sivustosta
Tervo, Saija; Ryhänen, Elisa (2010)
Tervo, Saija
Ryhänen, Elisa
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118922
Tiivistelmä
Internet on kasvattanut merkitystään yritysten toiminnassa. Yritysten löydettävyyttä internetistä pidetään tärkeänä. Yhä useammat yritykset harjoittavat liiketoimintaansa sähköisesti verkkokaupan muodossa. Markkinointiympäristön laajentuminen verkkoon on mahdollistanut yritysten paremman näkyvyyden markkinoilla. Internet mahdollistaa myös uusien yritysten nopean ja helpon markkinoille tulon.
Opinnäytetyö tehtiin toimijoiden kokemuksista Iisalmi ja Tienoot -sivustosta Iisalmen kaupungin pyynnöstä. Toimeksiantona oli saada toimijoiden mielipiteitä sivustosta ja sen käytöstä ensimmäistä kertaa. Tutkimus keskittyi pelkästään sivuston toimijoihin. Tutkimuksen ulkopuolelle rajattiin sivuston yksityiset käyttäjät, koska he ovat aivan oma sivuston käyttäjäryhmänsä. Toimijalla tarkoitetaan Iisalmessa tai sen lähialueella toimivaa yrittäjää tai yritystä, joka toiminnassaan käyttää Iisalmi ja Tienoot -sivustoa yhtenä markkinointikanavana. Tutkimuksen ulkopuolelle rajattiin myös sivuston esteettömyys, koska sivuston näkymä on erilainen toimijalle kuin yksityisasiakkaalle. Aiheesta ei ollut aiempaa tutkimusta, koska kyseessä oli tuore sivusto, joka oli perustettu kesällä 2008.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Iisalmi ja Tienoot -sivustoon toimivuuteen liittyvät ongelmat, mahdolliset kehitysehdotukset sekä toimijoiden tyytyväisyys ylipäätänsä sivustoon ja sen sisältöön haastattelemalla sivuston toimijoita. Tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle tarvittavaa tietoa Iisalmi ja Tienoot -sivuston toimijoiden mielipiteistä sivuston kehittämiseksi vastaamaan paremmin käyttäjän tarpeita. Työn tuloksista selviää tärkeimmät kehityskohteet, joita tulisi edistää, että sivustosta tulisi toimivampi.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin teemahaastattelulla, jota varten laadittiin teemahaastattelurunko. Kerätty aineisto litteroitiin ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Analysoinnin tuloksena saatiin viisi teoreettista käsitettä, jotka olivat tärkeimmät kehittämiskohteet toimijoiden mielestä. Nämä käsitteet olivat sisällön monipuolistaminen, päivittämisen tarpeellisuus, jäsenyys, sivuston suunnittelu ja sivuston löydettävyys.
Opinnäytetyö tehtiin toimijoiden kokemuksista Iisalmi ja Tienoot -sivustosta Iisalmen kaupungin pyynnöstä. Toimeksiantona oli saada toimijoiden mielipiteitä sivustosta ja sen käytöstä ensimmäistä kertaa. Tutkimus keskittyi pelkästään sivuston toimijoihin. Tutkimuksen ulkopuolelle rajattiin sivuston yksityiset käyttäjät, koska he ovat aivan oma sivuston käyttäjäryhmänsä. Toimijalla tarkoitetaan Iisalmessa tai sen lähialueella toimivaa yrittäjää tai yritystä, joka toiminnassaan käyttää Iisalmi ja Tienoot -sivustoa yhtenä markkinointikanavana. Tutkimuksen ulkopuolelle rajattiin myös sivuston esteettömyys, koska sivuston näkymä on erilainen toimijalle kuin yksityisasiakkaalle. Aiheesta ei ollut aiempaa tutkimusta, koska kyseessä oli tuore sivusto, joka oli perustettu kesällä 2008.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Iisalmi ja Tienoot -sivustoon toimivuuteen liittyvät ongelmat, mahdolliset kehitysehdotukset sekä toimijoiden tyytyväisyys ylipäätänsä sivustoon ja sen sisältöön haastattelemalla sivuston toimijoita. Tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle tarvittavaa tietoa Iisalmi ja Tienoot -sivuston toimijoiden mielipiteistä sivuston kehittämiseksi vastaamaan paremmin käyttäjän tarpeita. Työn tuloksista selviää tärkeimmät kehityskohteet, joita tulisi edistää, että sivustosta tulisi toimivampi.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin teemahaastattelulla, jota varten laadittiin teemahaastattelurunko. Kerätty aineisto litteroitiin ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Analysoinnin tuloksena saatiin viisi teoreettista käsitettä, jotka olivat tärkeimmät kehittämiskohteet toimijoiden mielestä. Nämä käsitteet olivat sisällön monipuolistaminen, päivittämisen tarpeellisuus, jäsenyys, sivuston suunnittelu ja sivuston löydettävyys.