Bik Bok Sellon toimintaympäristön kasvunäkymät
Niemenoja, Nora (2017)
Niemenoja, Nora
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122381
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toimeksianto Bik Bok Sellolle. Työn tavoitteena on selvittää mahdollisia muutoksia,
joita liikkeen ulkoisessa toimintaympäristössä tulee tapahtumaan seuraavan kolmen vuoden aikana sekä
niiden mahdollisia vaikutuksia myymälään.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, tutkimusmetodista, empiirisestä analyysistä sekä
tutkimuksen pohjalta syntyneistä johtopäätöksistä. Tutkimusmenetelmänä työssä käytetään kvalitatiivista
haastattelua. Haastateltavina ovat Bik Bokin aluepäällikkö, Bik Bok Sellon myymäläpäällikkö sekä
vastuumyyjä.
Haastattelujen lisäksi tutkimuksessa käytetään apuna sekundääritietoa. Sekundääritieto saadaan sekä
sisäisiä että ulkoisia lähteitä hyödyntäen. Sisäisenä lähteenä toimii toimeksiantajalta saatu tieto. Ulkoisina
lähteinä käytetään aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä internetistä löytyvää materiaalia. Työn
viitekehyksenä käytetään PESTLE-analyysia.
Tutkimuksessa selvisi, että haastateltavat kokivat suurimpina muutoksen kohteina myymälän kannalta
ekologisuus –trendin jatkumisen ja vahvistumisen sekä taloudelliset päätökset uusista kauppakeskuksista
ja niiden sijoittelusta Sellon toimintaympäristöön tai sen läheisyyteen. Osa haastateltavista mainitsi myös
länsimetron avautumisen tekijänä, jonka he uskovat olevan uhka myymälälle. Toisaalta yhtenä etuna
nähtiin Sellon sijainti junaradan varrella. Verkkokaupan kasvu on ollut suurta lähivuosina. Haastateltavista
kuitenkin vain yksi näki verkkokaupat tulevaisuuden kannalta uhkana tavallisille kivijalkamyymälöille.
Tämä oli lopputyön kirjoittajalle suurin yllätys työtä tehdessä.
Avaintekijänä monessa muutoksessa nähdään se, kuinka Sellon kauppakeskus reagoi tuleviin muutoksiin.
Muutoksien vaikutus voi olla joko negatiivinen tai positiivinen riippuen kauppakeskuksen vastauksesta
muutokseen. Kaikkia tekijöitä on siis vaikea luokitella joko uhka tai mahdollisuus kategoriaan, sillä
oikealla reagoinnilla, voi uhkana koetun tekijän vaikutus ollakin päinvastainen. Bik Bokin kannalta on
tärkeää, että Sello pysyy mielenkiintoisena ja miellyttävänä kauppakeskuksena, jonne on helppo tulla.
Ulkoisena tekijänä koko Sellon asiakasvirta on liikkeelle todella olennainen. Tällöin liikkeellä on
mahdollisuus saada asiakkaita ostoksille ja tehdä aktiivista myyntityötä hyvän liikevaihdon ja tuloksen
toivossa.
joita liikkeen ulkoisessa toimintaympäristössä tulee tapahtumaan seuraavan kolmen vuoden aikana sekä
niiden mahdollisia vaikutuksia myymälään.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, tutkimusmetodista, empiirisestä analyysistä sekä
tutkimuksen pohjalta syntyneistä johtopäätöksistä. Tutkimusmenetelmänä työssä käytetään kvalitatiivista
haastattelua. Haastateltavina ovat Bik Bokin aluepäällikkö, Bik Bok Sellon myymäläpäällikkö sekä
vastuumyyjä.
Haastattelujen lisäksi tutkimuksessa käytetään apuna sekundääritietoa. Sekundääritieto saadaan sekä
sisäisiä että ulkoisia lähteitä hyödyntäen. Sisäisenä lähteenä toimii toimeksiantajalta saatu tieto. Ulkoisina
lähteinä käytetään aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä internetistä löytyvää materiaalia. Työn
viitekehyksenä käytetään PESTLE-analyysia.
Tutkimuksessa selvisi, että haastateltavat kokivat suurimpina muutoksen kohteina myymälän kannalta
ekologisuus –trendin jatkumisen ja vahvistumisen sekä taloudelliset päätökset uusista kauppakeskuksista
ja niiden sijoittelusta Sellon toimintaympäristöön tai sen läheisyyteen. Osa haastateltavista mainitsi myös
länsimetron avautumisen tekijänä, jonka he uskovat olevan uhka myymälälle. Toisaalta yhtenä etuna
nähtiin Sellon sijainti junaradan varrella. Verkkokaupan kasvu on ollut suurta lähivuosina. Haastateltavista
kuitenkin vain yksi näki verkkokaupat tulevaisuuden kannalta uhkana tavallisille kivijalkamyymälöille.
Tämä oli lopputyön kirjoittajalle suurin yllätys työtä tehdessä.
Avaintekijänä monessa muutoksessa nähdään se, kuinka Sellon kauppakeskus reagoi tuleviin muutoksiin.
Muutoksien vaikutus voi olla joko negatiivinen tai positiivinen riippuen kauppakeskuksen vastauksesta
muutokseen. Kaikkia tekijöitä on siis vaikea luokitella joko uhka tai mahdollisuus kategoriaan, sillä
oikealla reagoinnilla, voi uhkana koetun tekijän vaikutus ollakin päinvastainen. Bik Bokin kannalta on
tärkeää, että Sello pysyy mielenkiintoisena ja miellyttävänä kauppakeskuksena, jonne on helppo tulla.
Ulkoisena tekijänä koko Sellon asiakasvirta on liikkeelle todella olennainen. Tällöin liikkeellä on
mahdollisuus saada asiakkaita ostoksille ja tehdä aktiivista myyntityötä hyvän liikevaihdon ja tuloksen
toivossa.