Etäkuntoutus yhteistoimijuuden ja valmentavan terapeuttisen ohjauksen mahdollistajana
Kauvosaari, Sanna (2017)
Kauvosaari, Sanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121922063
Tiivistelmä
Suomessa parhaillaan suunnittelun alla oleva sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän uudistus herättää huolta mm. kuntoutuspalveluiden saatavuuden ja palvelutarjonnan tasa-arvoisuuden toteutumisen näkökulmasta ja uusia ratkaisuja kuntoutustoiminnan kehittämiseen voi tuoda etäteknologian osaava hyödyntäminen. Opinnäytetyössä selvitettiin valmentavan terapeuttisen ohjauksen onnistumisia ja haasteita osittain etäkuntoutuksena tapahtuvassa perhekeskeisessä toimintaterapiassa. Tavoitteena oli kuvata perheen, toimintaterapeutin ja varhaiskasvattajan kokemuksia yhteistoimijuudesta sekä mahdollisesti keskinäisessä vuorovaikutuksessa tapahtuneita muutoksia käytettäessä valmentavia etäkuntoutuksen menetelmiä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulun EETU -etäkuntoutushanke.
Laadullisen tapaustutkimuksen kohdejoukkona olivat EETU -etäkuntoutushankkeen kehittämisprojektiin osallistuneen kuntoutujalapsen vanhemmat/huoltajat, toimintaterapeutti ja varhaiskasvattaja. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin strukturoitua kyselyä, joka toteutettiin sähköisesti Webropol-kyselytyökalulla. Analyysimenetelmänä käytettiin pääosin teemoittelua, jota täydennettiin kuvailevalla tilastollisella analyysilla.
Analysoidun aineiston perusteella etäkuntoutusmenetelmien käyttö lisäsi lapsen kuntoutusprosessissa mukana olleiden toimijoiden välistä vuorovaikutusta jonkin verran. Terapeutin ja varhaiskasvattajan välisen vuorovaikutuksen lisääntyminen näkyi myös onnistumisena työparityöskentelyssä. Etäkuntoutusmenetelmien käytöllä koettiin olleen merkittävin vaikutus yhteistoimijuuteen. Osallistava toimintatapa lisäten avointa vuorovaikutusta ja keskustelua poisti jännitteitä ja vähensi väärinymmärryksiä eri toimijoiden välillä.
Laadullisen tapaustutkimuksen kohdejoukkona olivat EETU -etäkuntoutushankkeen kehittämisprojektiin osallistuneen kuntoutujalapsen vanhemmat/huoltajat, toimintaterapeutti ja varhaiskasvattaja. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin strukturoitua kyselyä, joka toteutettiin sähköisesti Webropol-kyselytyökalulla. Analyysimenetelmänä käytettiin pääosin teemoittelua, jota täydennettiin kuvailevalla tilastollisella analyysilla.
Analysoidun aineiston perusteella etäkuntoutusmenetelmien käyttö lisäsi lapsen kuntoutusprosessissa mukana olleiden toimijoiden välistä vuorovaikutusta jonkin verran. Terapeutin ja varhaiskasvattajan välisen vuorovaikutuksen lisääntyminen näkyi myös onnistumisena työparityöskentelyssä. Etäkuntoutusmenetelmien käytöllä koettiin olleen merkittävin vaikutus yhteistoimijuuteen. Osallistava toimintatapa lisäten avointa vuorovaikutusta ja keskustelua poisti jännitteitä ja vähensi väärinymmärryksiä eri toimijoiden välillä.