Lounasruoan asiakastyytyväisyys : Ravintola Sulo
Torvinen, Minna (2017)
Torvinen, Minna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122222483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122222483
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyys ravintola Sulon lounaaseen. Lisäksi haluttiin tietää, mitkä tekijät vaikuttavat lounaspaikan valintaan ja mitä ravintola Sulon asiakkaat haluavat lounaalta. Tutkimuksen pohjalta tehdään kehittämisehdotuksia lounasruokaan. Työn toimeksiantajana oli Osuuskauppa Maakunnan Valjusravintoloihin kuuluva ravintola Sulo. Ravintola Sulo sijaitsee Kajaanissa, Kainuussa.
Teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty ruokapalveluun ja lounasruokaan vaikuttavia tekijöitä. Viitekehyksessä on tarkasteltu myös asiakastyytyväisyyttä ja palvelun laatua. Lähdeaineistona käytettiin ruokapalveluita ja ravitsemusta käsittelevää kirjallisuutta sekä palvelun laatua käsittelevää kirjallisuutta.
Työn tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä, joka suoritettiin strukturoidulla lomakekyselyllä. Kysely toteutettiin 25.-27.10.2017 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 231 lounasasiakasta.
Tutkimustulokset osoittavat, että Sulon lounasasiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä Sulon lounasruokaa. Kehittämiseh-dotuksena lounasruoan tulisi olla monipuolisempaa ja vaihtelevampaa salaattien ja kasvisten suhteen, sekä lounasruoka kokonaisuutena tulisi olla terveellisempää. Myös erityisruokavaliot voisi merkitä selkeämmin ja näkyvämmin, sekä toivottiin jälkiruokia. Asiakkaat olivat erityisen tyytyväisiä lounasruoan maittavuuteen.
Teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty ruokapalveluun ja lounasruokaan vaikuttavia tekijöitä. Viitekehyksessä on tarkasteltu myös asiakastyytyväisyyttä ja palvelun laatua. Lähdeaineistona käytettiin ruokapalveluita ja ravitsemusta käsittelevää kirjallisuutta sekä palvelun laatua käsittelevää kirjallisuutta.
Työn tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä, joka suoritettiin strukturoidulla lomakekyselyllä. Kysely toteutettiin 25.-27.10.2017 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 231 lounasasiakasta.
Tutkimustulokset osoittavat, että Sulon lounasasiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä Sulon lounasruokaa. Kehittämiseh-dotuksena lounasruoan tulisi olla monipuolisempaa ja vaihtelevampaa salaattien ja kasvisten suhteen, sekä lounasruoka kokonaisuutena tulisi olla terveellisempää. Myös erityisruokavaliot voisi merkitä selkeämmin ja näkyvämmin, sekä toivottiin jälkiruokia. Asiakkaat olivat erityisen tyytyväisiä lounasruoan maittavuuteen.