Lastentarhanopettajien kokemuksia vertaismentoroinnista
Markke, Kirsi; Ojala, Titta (2017)
Markke, Kirsi
Ojala, Titta
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801011004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801011004
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää, millaista kokemustietoa lastentarhanopettajilla on vertaismentoroinnin hyödyistä ja haasteista varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli saada lastentarhanopettajien kokemusten pohjalta sellaista tietoa, millä voidaan kehittää vertaismentorointia tulevaisuuden varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyömme tietoperustassa käsittelemme varhaiskasvatusta, ammatillisuutta varhaiskasvatuksessa, mentorointia, vertaismentorointia ja vertaismentorointia varhaiskasvatuksessa. Tietoperustassa olemme käyttäneet lähteinä alan ammattikirjallisuutta, internet lähteitä sekä Oulun kaupungin vertaismentoreilta saatua tietoa. Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka tiedonkeruu menetelmänä on käytetty lomakekyselyä avoimilla kysymyksillä. Aineisto on analysoitu käyttämällä teemoittelua.
Kyselyyn vastasi kuusi lastentarhanopettajaa ja niiden tulosten perusteella voimme todeta, että vertaismentorointi Oulun kaupungin varhaiskasvatuksessa on ollut erittäin vaikuttavaa. Vertaismentorointi on vaikuttanut lastentarhanopettajien ammatillisuuden kehittymisessä, auttanut kehittymään pedagogisesti, auttanut lastentarhanopettajien työssä jaksamista sekä auttanut useissa ongelmatilanteissa.
Kehitysehdotuksiksi lastentarhanopettajat kertoivat, että olisi hyvä, jos vertaismentoroinnista olisi saatavilla enemmän tietoa. Odotusajat koettiin joskus liian pitkiksi ja vertaismentoreita toivottiin olevan enemmän.
Opinnäytetyötämme voisi jatkojalostaa lastentarhanopettajien kokemuksiin vertaismentoroinnista työssäjaksamisen näkökulmasta.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli saada lastentarhanopettajien kokemusten pohjalta sellaista tietoa, millä voidaan kehittää vertaismentorointia tulevaisuuden varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyömme tietoperustassa käsittelemme varhaiskasvatusta, ammatillisuutta varhaiskasvatuksessa, mentorointia, vertaismentorointia ja vertaismentorointia varhaiskasvatuksessa. Tietoperustassa olemme käyttäneet lähteinä alan ammattikirjallisuutta, internet lähteitä sekä Oulun kaupungin vertaismentoreilta saatua tietoa. Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tapaustutkimus, jonka tiedonkeruu menetelmänä on käytetty lomakekyselyä avoimilla kysymyksillä. Aineisto on analysoitu käyttämällä teemoittelua.
Kyselyyn vastasi kuusi lastentarhanopettajaa ja niiden tulosten perusteella voimme todeta, että vertaismentorointi Oulun kaupungin varhaiskasvatuksessa on ollut erittäin vaikuttavaa. Vertaismentorointi on vaikuttanut lastentarhanopettajien ammatillisuuden kehittymisessä, auttanut kehittymään pedagogisesti, auttanut lastentarhanopettajien työssä jaksamista sekä auttanut useissa ongelmatilanteissa.
Kehitysehdotuksiksi lastentarhanopettajat kertoivat, että olisi hyvä, jos vertaismentoroinnista olisi saatavilla enemmän tietoa. Odotusajat koettiin joskus liian pitkiksi ja vertaismentoreita toivottiin olevan enemmän.
Opinnäytetyötämme voisi jatkojalostaa lastentarhanopettajien kokemuksiin vertaismentoroinnista työssäjaksamisen näkökulmasta.