Kokouspalveluiden kehittäminen : Original Sokos Hotel Seurahuone Savonlinna
Sallinen, Eeva (2017)
Sallinen, Eeva
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017123122625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017123122625
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia ja kehittää Savonlinnan Original Sokos Hotel Seurahuoneen kokouspalveluita. Tavoitteena on löytää kehitysideoita asiakkaiden mielipiteitä ja toiveita selvittämällä sekä tulevaisuuden trendejä tutkimalla. Original Sokos Hotel Seurahuone tuottaa palveluita matkailu-, ravintola- ja kokouspalvelualalle. Original Sokos Hotel Seurahuone toimii opinnäytetyöni toimeksiantajana.
Aluksi tutustutaan opinnäytetyön toimintaympäristöön ja kohdeyritykseen. Teoreettinen viitekehys koostuu kokouspalvelusta, palvelun arvosta, ennakoinnista, palvelumuotoilusta ja elämyksellisyydestä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään tutkimukseen liittyvää tutkimussanastoa, kuten kokous, kokouspalvelut, palvelumuotoilu, arvo ja mega-trendi. Teoriapohja perustuu kyseisiä aiheita käsitteleviin teoksiin, artikkeleihin ja Internet-lähteisiin.
Tulevaisuuden trendien avulla selvitetään miten kokouspalvelut tulevat muuttumaan ja mitä toimenpiteitä voisi tehdä, jotta kokouspalvelut toimisivat jatkossa entistä paremmin. Seurahuoneelle on suunnitteilla laajempaa uudistusta, joten myös kokoustiloja voitaisiin uudistaa. Tutkimuksessa on haastateltu hotellin tärkeimpiä ja potentiaalisimpia kokous-asiakkaita teemahaastattelun avulla saadaksemme tietoa siitä, mitä he odottavat kokouspalveluilta. Haastattelin myös myyntiketjun edustajaa, jonka haastattelu tukee tutkimustuloksia.
Tällä hetkellä Original Sokos Hotel Seurahuoneen kokouspalveluiden tilanne vaatii panostusta ja lisää asiakkaita. Asiakastyytyväisyys on ollut hyvää, mutta on tärkeää uudistautua ja kehittää palveluita houkuttelevammiksi, jotta potentiaaliset asiakkaat löytäisivät hotellin palvelut. Kokouspalveluiden kehittäminen tulevaisuutta tutkimalla ja asiakkaita kuuntelemalla auttaisi yritystä menestymään entisestään ja takaisi asiakastyytyväisyyden myös jatkossa.
Aluksi tutustutaan opinnäytetyön toimintaympäristöön ja kohdeyritykseen. Teoreettinen viitekehys koostuu kokouspalvelusta, palvelun arvosta, ennakoinnista, palvelumuotoilusta ja elämyksellisyydestä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään tutkimukseen liittyvää tutkimussanastoa, kuten kokous, kokouspalvelut, palvelumuotoilu, arvo ja mega-trendi. Teoriapohja perustuu kyseisiä aiheita käsitteleviin teoksiin, artikkeleihin ja Internet-lähteisiin.
Tulevaisuuden trendien avulla selvitetään miten kokouspalvelut tulevat muuttumaan ja mitä toimenpiteitä voisi tehdä, jotta kokouspalvelut toimisivat jatkossa entistä paremmin. Seurahuoneelle on suunnitteilla laajempaa uudistusta, joten myös kokoustiloja voitaisiin uudistaa. Tutkimuksessa on haastateltu hotellin tärkeimpiä ja potentiaalisimpia kokous-asiakkaita teemahaastattelun avulla saadaksemme tietoa siitä, mitä he odottavat kokouspalveluilta. Haastattelin myös myyntiketjun edustajaa, jonka haastattelu tukee tutkimustuloksia.
Tällä hetkellä Original Sokos Hotel Seurahuoneen kokouspalveluiden tilanne vaatii panostusta ja lisää asiakkaita. Asiakastyytyväisyys on ollut hyvää, mutta on tärkeää uudistautua ja kehittää palveluita houkuttelevammiksi, jotta potentiaaliset asiakkaat löytäisivät hotellin palvelut. Kokouspalveluiden kehittäminen tulevaisuutta tutkimalla ja asiakkaita kuuntelemalla auttaisi yritystä menestymään entisestään ja takaisi asiakastyytyväisyyden myös jatkossa.