Soratien runkokelirikkokorjauskohteiden kunto
Salmi, Jyri (2017)
Salmi, Jyri
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017123122633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017123122633
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa sorateiden runkokelirikkokorjausten kuntoa Oriveden kunnossapitourakan alueella. Kunnossapitourakkaan kuuluu Oriveden yleisien teiden lisäksi teitä Juupajoelta, Mänttä-Vilppulasta, Ruovedeltä ja Tampereelta yhteensä noin 1000 tiekilometriä. Tästä 300 kilometriä on sorateitä, loput päällystettyjä. Kunnossapitourakan valvojana toimii Pirkanmaan ELY-keskus. Tutkittavat kohteet sijaitsevat Mänttä-Vilppulassa ja Juupajoella.
Kelirikkokorjaukset on tehty vuosien 2004 ja 2015 välisenä aikana ja tiedot kohteista on löydettävissä Destian raporteista. Tutkittavat kohteet päätettiin yhdessä Destia Oy:n Oriveden henkilöstön kanssa, jotka toimivat opastajina työtä tehdessä.
Tutkimus suoritettiin poraamalla tiehen reikiä kelirikkonoston molempiin päihin. Yksi tien keskelle ja yksi molempiin reunoihin. Kulutuskerroksen paksuus mitattiin jokaisesta reiästä ja tiedot tallennettiin Excel-tiedostoon jokainen reikä erikseen. Kirjaamisen jälkeen tuloksia verrattiin keskenään.
Tulokset olivat odotettuja. Vaadittu kulutuskerrosmateriaalia oli enemmän keskellä kuin tien reunoilla korjausvuodesta huolimatta.
Kelirikkokorjaukset on tehty vuosien 2004 ja 2015 välisenä aikana ja tiedot kohteista on löydettävissä Destian raporteista. Tutkittavat kohteet päätettiin yhdessä Destia Oy:n Oriveden henkilöstön kanssa, jotka toimivat opastajina työtä tehdessä.
Tutkimus suoritettiin poraamalla tiehen reikiä kelirikkonoston molempiin päihin. Yksi tien keskelle ja yksi molempiin reunoihin. Kulutuskerroksen paksuus mitattiin jokaisesta reiästä ja tiedot tallennettiin Excel-tiedostoon jokainen reikä erikseen. Kirjaamisen jälkeen tuloksia verrattiin keskenään.
Tulokset olivat odotettuja. Vaadittu kulutuskerrosmateriaalia oli enemmän keskellä kuin tien reunoilla korjausvuodesta huolimatta.