''Pidetäänkö jo se tunnetuokio?'' : Tunnetyöskentelyä taidelähtöisin menetelmin lastensuojelulaitoksessa
Jääskeläinen, Rebekka (2017)
Jääskeläinen, Rebekka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122922602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122922602
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella kokemuksia taidelähtöisten menetelmien käytöstä tunnetyöskentelyssä lastenkodissa. Opinnäytetyössä selvitettiin tutkimuksessa toteutettavien tunnetyöskentelytuokioiden hyötyä sekä pohdittiin, miten taidelähtöisiä menetelmiä voidaan käyttää tunnetyöskentelyn tukena, ja kuinka näitä menetelmiä voidaan soveltaa varhaiskasvatusikäisille lapsille. Tutkimus toteutettiin yksityisessä lastensuojelulaitoksessa. Yksityisyyden suojaamiseksi laitoksen nimeä tai paikkakuntaa ei mainita.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, ja aineisto kerättiin havainnoinnin sekä avointen haastatteluiden avulla. Havainnointiin osallistui tutkimuksen toteuttajan lisäksi lastenkodin työntekijöitä, jotka osallistuivat myös haastatteluihin. Osana tutkimusta järjestettiin neljä tunnetyöskentelytuokiota, joissa syvennyttiin tunnetyöskentelyyn taidelähtöisin menetelmin. Tunnetyöskentelytuokioihin osallistui neljä alakouluikäistä lastensuojelulaitoksen asukasta. Tunnetyöskentelytuokioista koottiin jokaiselle tutkimukseen osallistuvalle lapselle muistoksi tunnetyöskentelykansio.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että tunnetyöskentelytuokioista oli hyötyä siihen osallistuneille lapsille. Tunnetyöskentely vahvistaa lapsen tunnetaitoja ja auttaa häntä tunnistamaan omia tunteitaan paremmin. Tunnetyöskentelyn tukena voidaan käyttää erilaisia taidelähtöisiä menetelmiä soveltaen niitä kohderyhmän mielenkiinnon, tunnetaitojen, iän ja kehityksen mukaisesti.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, ja aineisto kerättiin havainnoinnin sekä avointen haastatteluiden avulla. Havainnointiin osallistui tutkimuksen toteuttajan lisäksi lastenkodin työntekijöitä, jotka osallistuivat myös haastatteluihin. Osana tutkimusta järjestettiin neljä tunnetyöskentelytuokiota, joissa syvennyttiin tunnetyöskentelyyn taidelähtöisin menetelmin. Tunnetyöskentelytuokioihin osallistui neljä alakouluikäistä lastensuojelulaitoksen asukasta. Tunnetyöskentelytuokioista koottiin jokaiselle tutkimukseen osallistuvalle lapselle muistoksi tunnetyöskentelykansio.
Tutkimuksen tuloksista selviää, että tunnetyöskentelytuokioista oli hyötyä siihen osallistuneille lapsille. Tunnetyöskentely vahvistaa lapsen tunnetaitoja ja auttaa häntä tunnistamaan omia tunteitaan paremmin. Tunnetyöskentelyn tukena voidaan käyttää erilaisia taidelähtöisiä menetelmiä soveltaen niitä kohderyhmän mielenkiinnon, tunnetaitojen, iän ja kehityksen mukaisesti.