Muotialan yritysten sisäänostajan työn sekä sisäänostoprosessien kartoittaminen
Wallenius, Minna (2017)
Wallenius, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122122443
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä sisäänostajan työhön ja työssä tarvittaviin ominai-suuksiin. Samalla tutkittiin myös, miten kohdeasiakas määritellään, toimittaja valitaan ja toimittaja suhteita hoidetaan sekä miten valikoima muodostetaan. Toimeksiantajana toimi Jyväskylän ammattikorkeakoulun liiketalouden tutkinto.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla neljän pienyrityksen sisäänostoista vastaavia henki-löitä teemahaastattelun avulla. Haastateltavat valittiin, koska heillä on vahva tietämys työnkuvasta ja ostoprosessista. Kaikilla yrittäjillä oli jo jonkin verran kokemusta sisäänos-toista. Yritysten iät vaihtelivat 14 ja yhden vuoden välillä.
Tutkimuksessa saatiin selville, ettei kellään haastateltavista ollut minkäänlaista koulutusta sisäänostajan työhön. He kaikki olivat oppineet työn kautta. Haastateltavat kuvasivat si-säänostajan keskeisiksi ominaisuuksiksi vahvan tuntemuksen alasta ja trendeistä, hyvän muistin, sosiaalisen ja periksiantamattoman luonteen. Ne auttavat sisäänostajan työssä. Työnkuvaan kuuluu toimittajien kanssa keskustelu, messuilla käynti, parhaiden tuotteiden valikoiminen myymälän sekä asiakkaiden toiveiden kuunteleminen sekä niihin vastaami-nen. Oikean hinnan määrittely on vaikeaa, mutta sitäkin tärkeämpää. Yritykset voivat käyt-tää joko hinnoittelukerrointa tai suositeltuja ostohintoja hinnan määrittelemisessä. Tutki-muksessa kävi myös ilmi, että haastatellut yritykset eivät ole kovin tarkkaan määritelleet kohdeasiakasta, vaikka se helpottaa valikoiman suunnittelua. Suhteita toimittajiin pidettiin tärkeänä. Suhteiden arvioiminen on automaattista toimintaa, jota tehdään päivittäin.
Jatkotutkimuksissa voitaisiin tutkia ostoprosessin eri osa-alueita tarkemmin keskittyen, vaikka valikoimasuunnitteluun. Valikoimasuunnittelu on iso osa yrityksen jokapäiväisiä toi-mia, ja se vaikuttaa vahvasti asiakkaan saamiseen kauppaan.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla neljän pienyrityksen sisäänostoista vastaavia henki-löitä teemahaastattelun avulla. Haastateltavat valittiin, koska heillä on vahva tietämys työnkuvasta ja ostoprosessista. Kaikilla yrittäjillä oli jo jonkin verran kokemusta sisäänos-toista. Yritysten iät vaihtelivat 14 ja yhden vuoden välillä.
Tutkimuksessa saatiin selville, ettei kellään haastateltavista ollut minkäänlaista koulutusta sisäänostajan työhön. He kaikki olivat oppineet työn kautta. Haastateltavat kuvasivat si-säänostajan keskeisiksi ominaisuuksiksi vahvan tuntemuksen alasta ja trendeistä, hyvän muistin, sosiaalisen ja periksiantamattoman luonteen. Ne auttavat sisäänostajan työssä. Työnkuvaan kuuluu toimittajien kanssa keskustelu, messuilla käynti, parhaiden tuotteiden valikoiminen myymälän sekä asiakkaiden toiveiden kuunteleminen sekä niihin vastaami-nen. Oikean hinnan määrittely on vaikeaa, mutta sitäkin tärkeämpää. Yritykset voivat käyt-tää joko hinnoittelukerrointa tai suositeltuja ostohintoja hinnan määrittelemisessä. Tutki-muksessa kävi myös ilmi, että haastatellut yritykset eivät ole kovin tarkkaan määritelleet kohdeasiakasta, vaikka se helpottaa valikoiman suunnittelua. Suhteita toimittajiin pidettiin tärkeänä. Suhteiden arvioiminen on automaattista toimintaa, jota tehdään päivittäin.
Jatkotutkimuksissa voitaisiin tutkia ostoprosessin eri osa-alueita tarkemmin keskittyen, vaikka valikoimasuunnitteluun. Valikoimasuunnittelu on iso osa yrityksen jokapäiväisiä toi-mia, ja se vaikuttaa vahvasti asiakkaan saamiseen kauppaan.