Asiakaskunnan laajentaminen ravintolassa tapahtumamarkkinoinnin avulla
Peltovuori, Neija (2017)
Peltovuori, Neija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122322520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122322520
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda ravintola Revolutionin pubin puolelle uusi asiakas-
kunta, joka käyttäisi pubin palveluita myös arkisin, eikä vain viikonloppuisin. Kohderyh-
mäksi valittiin nuoret ja opiskelijat. Tavoitteena oli saada tämä asiakaskunta sitoutettua käyttämään pubin palveluita tapahtuman avulla, jota järjestettiin läpi syksyn 2016, kymmenen viikon ajan. Opinnäytetyön pohjana toimi Karoliina Pitkäsen laatima opinnäytetyö
ravintola Revolutionin pubin liikeidean kirkastamisesta. Työ oli ajankohtainen, sillä tutkimus liikeidean kirkastamisesta tehtiin vain puoli vuotta aikaisemmin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena muotona, joka raportoitiin tutkimuspäiväkirjana, sekä laadittiin tutkimus tapahtuman tavoitteiden onnistuvuudesta. Tutkimus pohjautui
toimintatutkimukseen, ja työssä käytettiin apuna niin määrällisen kuin laadullisenkin tutkimuksen menetelmiä. Määrällisen tutkimuksen menetelmänä käytettiin asiakaskyselyä ja laadullisen tutkimuksen menetelmiä hyödynnettiin avoimia kysymyksiä läpi käydessä, jotta
saataisiin syvempi kuva kyselyn vastauksista. Asiakkaat osallistuivat kyselyyn kahtena eri keskiviikko-iltana, jonka perusteella tehtiin päätelmiä tapahtuman onnistuvuudesta. Vastauksia kyselyyn näinä kahtena kertana tuli 63 kappaletta.
Tutkimuksen tavoitteena oli luoda uusi asiakaskunta ravintolan pubin puolelle nuorista ja opiskelijoista. Kyselyiden perusteella huomattiin, että tapahtuma saatiin markkinoitua oikealle kohderyhmälle, sillä suurin kävijäryhmä oli 21–25-vuotiaat opiskelijat. Suurin osa
vastanneista oli tyytyväisiä tapahtumaan edullisten hintojen ja järjestettävän ohjelman vuoksi, ja he olisivat valmiita osallistumaan jatkossakin tapahtumaan.
Uuden asiakaskunnan hankinta ravintolaan on mahdollista tapahtumamarkkinoinnin kei-
noin, joka kuitenkin markkinointikeinona vaatii suurta sitoutuneisuutta ja työmäärää.
kunta, joka käyttäisi pubin palveluita myös arkisin, eikä vain viikonloppuisin. Kohderyh-
mäksi valittiin nuoret ja opiskelijat. Tavoitteena oli saada tämä asiakaskunta sitoutettua käyttämään pubin palveluita tapahtuman avulla, jota järjestettiin läpi syksyn 2016, kymmenen viikon ajan. Opinnäytetyön pohjana toimi Karoliina Pitkäsen laatima opinnäytetyö
ravintola Revolutionin pubin liikeidean kirkastamisesta. Työ oli ajankohtainen, sillä tutkimus liikeidean kirkastamisesta tehtiin vain puoli vuotta aikaisemmin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena muotona, joka raportoitiin tutkimuspäiväkirjana, sekä laadittiin tutkimus tapahtuman tavoitteiden onnistuvuudesta. Tutkimus pohjautui
toimintatutkimukseen, ja työssä käytettiin apuna niin määrällisen kuin laadullisenkin tutkimuksen menetelmiä. Määrällisen tutkimuksen menetelmänä käytettiin asiakaskyselyä ja laadullisen tutkimuksen menetelmiä hyödynnettiin avoimia kysymyksiä läpi käydessä, jotta
saataisiin syvempi kuva kyselyn vastauksista. Asiakkaat osallistuivat kyselyyn kahtena eri keskiviikko-iltana, jonka perusteella tehtiin päätelmiä tapahtuman onnistuvuudesta. Vastauksia kyselyyn näinä kahtena kertana tuli 63 kappaletta.
Tutkimuksen tavoitteena oli luoda uusi asiakaskunta ravintolan pubin puolelle nuorista ja opiskelijoista. Kyselyiden perusteella huomattiin, että tapahtuma saatiin markkinoitua oikealle kohderyhmälle, sillä suurin kävijäryhmä oli 21–25-vuotiaat opiskelijat. Suurin osa
vastanneista oli tyytyväisiä tapahtumaan edullisten hintojen ja järjestettävän ohjelman vuoksi, ja he olisivat valmiita osallistumaan jatkossakin tapahtumaan.
Uuden asiakaskunnan hankinta ravintolaan on mahdollista tapahtumamarkkinoinnin kei-
noin, joka kuitenkin markkinointikeinona vaatii suurta sitoutuneisuutta ja työmäärää.