Kuinka järjestää pop-up-myymälä?
Hurskainen, Ella; Järviö, Essi (2017)
Hurskainen, Ella
Järviö, Essi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122322528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122322528
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin useamman kuin yhden eri brändin pop-up-myymälän käytännön toteuttamisprosessia. Viime vuosien aikana vähittäismyyntiala on muuttunut, kun teknologian kehittyminen on mahdollistanut verkkokaupan kasvun ja sen myötä kilpailuasetelman kasvamisen. Lisäksi kuluttajien ostokäyttäytyminen ja tarpeet ovat muuttuneet. Vähittäismyyntialalla on siis entistä vaikeampaa erottua kilpailijoista ja vastata kuluttajien tarpeisiin. Näihin haasteisiin voidaan vastata pop-up-myymälän keinoin, mutta ohjeistusta useamman eri brändin yhteisen pop-up-myymälän järjestämiselle ei löydy kirjallisuus- tai verkkolähteistä.
Ongelman perusteella opinnäytetyön tutkimuskysymykseksi muotoutui: kuinka useamman kuin yhden eri brändin pop-up-myymälä järjestetään? Työ on toiminnallinen opinnäytetyö ja sen toiminnallinen osuus on tekijöiden omat pop-up-kokeilut kahden vuoden ajalta. Työn aineistona toimii kokeiluista saatu käytännön kokemus, joka on tiivistetty dokumentteihin, sekä teoriat ja työkalut, joilla kuvataan pop-upin järjestämisen käytännön prosessia.
Tekijät ovat kahden vuoden aikana järjestäneet neljä pop-up-myymälää. Myymälöistä kolme on järjestetty kauppakeskuksessa ja yksi tapahtumaympäristössä. Näiden kokeilujen perusteella on huomattu, että pop-up-myymälän perustaminen voidaan tehdä tietyn kaavamaisen ohjeistuksen mukaan. Opinnäytetyön tuloksellisena tavoitteena oli koota dokumentoinnit sekä teorioiden avulla kuvattu käytännön prosessi oppaaksi pop-up-myymälän järjestäjälle.
Tuloksena syntynyt oppaan raakaversio tullaan visualisoimaan kirjaksi, jonka tavoitteena on vahvistaa tekijöiden asiantuntija-asemaa muuttuvassa vähittäismyynnin maailmassa, sekä tarjota lukijoille käytännönläheinen käsikirja pop-up-yrittäjyyteen.
Ongelman perusteella opinnäytetyön tutkimuskysymykseksi muotoutui: kuinka useamman kuin yhden eri brändin pop-up-myymälä järjestetään? Työ on toiminnallinen opinnäytetyö ja sen toiminnallinen osuus on tekijöiden omat pop-up-kokeilut kahden vuoden ajalta. Työn aineistona toimii kokeiluista saatu käytännön kokemus, joka on tiivistetty dokumentteihin, sekä teoriat ja työkalut, joilla kuvataan pop-upin järjestämisen käytännön prosessia.
Tekijät ovat kahden vuoden aikana järjestäneet neljä pop-up-myymälää. Myymälöistä kolme on järjestetty kauppakeskuksessa ja yksi tapahtumaympäristössä. Näiden kokeilujen perusteella on huomattu, että pop-up-myymälän perustaminen voidaan tehdä tietyn kaavamaisen ohjeistuksen mukaan. Opinnäytetyön tuloksellisena tavoitteena oli koota dokumentoinnit sekä teorioiden avulla kuvattu käytännön prosessi oppaaksi pop-up-myymälän järjestäjälle.
Tuloksena syntynyt oppaan raakaversio tullaan visualisoimaan kirjaksi, jonka tavoitteena on vahvistaa tekijöiden asiantuntija-asemaa muuttuvassa vähittäismyynnin maailmassa, sekä tarjota lukijoille käytännönläheinen käsikirja pop-up-yrittäjyyteen.