Kauppakeskuksen asiakasprofiili : Case: Kauppakeskus Forum Jyväskylä
Heinonen, Veera (2017)
Heinonen, Veera
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017123122627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017123122627
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tehdä toimeksiantajalle toimiva asiakasprofiilirunko, jota voitaisiin käyttää hyväksi tulevassa markkinoinnissa. Toimeksiantajana toimi Citycon Oy ja tarkemmin kauppakeskus Forum. Tavoitteena oli saada selville, mikä saa ihmiset tulemaan kauppakeskus Forumiin, miten he ostokäyttäytyvät ja millainen on heidän tyypillinen asiakkaansa.
Teoreettinen viitekehys keskittyy asiakasprofiloinnin ja ostokäyttäytymisen ympärille. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä toimi kysely, joka toteutettiin verkkokyselynä käyttäen Webropol-kyselyohjelmaa. Kysymykset pohjautuivat suoraan tutkimuskysymyksiin. Kysely oli auki 31.7.–6.8.2017, ja vastauksia saatiin yhteensä 690. Tiedonkeruu tapahtui yrityksen kotisivujen, Facebook-sivujen ja uutiskirjeen kautta. Lisäksi tutkimuksen tekijä kävi kolmena päivänä keräämässä kauppakeskuksessa aineistoa vastaajilta.
Tulosten mukaan kauppakeskus Forumiin tullaan hyvän sijainnin sekä helpon asioinnin takia. Suurin osa asiakkaista asuu Jyväskylän alueella, ja he ovat pääasiassa naisia. He tulevat yleensä kiertelemään kauppoja, kun taas miehet tulevat ostamaan tarpeeseen. Hintataso ja valikoima ovat kaikista tärkeimmät asiat ostopaikkaa, tuotetta tai palvelua valittaessa. Ostosumma on yleensä 21–50 euron välillä.
Johtopäätöksenä tuloksista syntyi kolme asiakasprofiilia. Pääasiallinen ja suurin asiakasprofiiliryhmä oli nuoret naiset. Toisena tuli aikuiset naiset sekä viimeisenä ja pienimpänä profiilina oli teini-ikäiset pojat. Näiden ympärille rakennettiin heidän luonteesta, ominaisuuksista ja ostokäyttäytymisestä havainnollistavat asiakasprofiilit. Tulevaisuudessa voisi tutkia syvemmin yksittäisiä asiakasprofiileja ja heidän syvempiä tarkoituksia ostamiselle tai käytökselle.
Teoreettinen viitekehys keskittyy asiakasprofiloinnin ja ostokäyttäytymisen ympärille. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä toimi kysely, joka toteutettiin verkkokyselynä käyttäen Webropol-kyselyohjelmaa. Kysymykset pohjautuivat suoraan tutkimuskysymyksiin. Kysely oli auki 31.7.–6.8.2017, ja vastauksia saatiin yhteensä 690. Tiedonkeruu tapahtui yrityksen kotisivujen, Facebook-sivujen ja uutiskirjeen kautta. Lisäksi tutkimuksen tekijä kävi kolmena päivänä keräämässä kauppakeskuksessa aineistoa vastaajilta.
Tulosten mukaan kauppakeskus Forumiin tullaan hyvän sijainnin sekä helpon asioinnin takia. Suurin osa asiakkaista asuu Jyväskylän alueella, ja he ovat pääasiassa naisia. He tulevat yleensä kiertelemään kauppoja, kun taas miehet tulevat ostamaan tarpeeseen. Hintataso ja valikoima ovat kaikista tärkeimmät asiat ostopaikkaa, tuotetta tai palvelua valittaessa. Ostosumma on yleensä 21–50 euron välillä.
Johtopäätöksenä tuloksista syntyi kolme asiakasprofiilia. Pääasiallinen ja suurin asiakasprofiiliryhmä oli nuoret naiset. Toisena tuli aikuiset naiset sekä viimeisenä ja pienimpänä profiilina oli teini-ikäiset pojat. Näiden ympärille rakennettiin heidän luonteesta, ominaisuuksista ja ostokäyttäytymisestä havainnollistavat asiakasprofiilit. Tulevaisuudessa voisi tutkia syvemmin yksittäisiä asiakasprofiileja ja heidän syvempiä tarkoituksia ostamiselle tai käytökselle.