Draamalliset menetelmät palvelumuotoilussa
Punkari, Mira (2017)
Punkari, Mira
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122222473
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122222473
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan draamallisten menetelmien käyttöä palvelu- ja bisnesmuotoilussa. Soveltavan draaman arvoa on vaikea mitata tai edes ennustaa. Työn tavoitteena on selvittää, onko draamallisten menetelmien käyttö tarkoituksenmukaista yritysmaailman kontekstissa ja voidaanko draamallisten menetelmien avulla tuottaa ennustettavissa olevaa lisäarvoa. Lisäksi tutkitaan, miten teatterilähtöiseen työskentelyyn tottumattomat osallistujat voidaan johdattaa draamallisen työskentelyn pariin.
Teoriaosuudessa tutustutaan palvelumuotoilun ja soveltavan teatterin menetelmiin sekä tarkastellaan, miten soveltavan teatterin menetelmiä on käytetty ja tutkittu palvelumuotoilun kontekstissa. Empiirisessä osuudessa kuvaillaan tapausesimerkin kautta draamallisten menetelmien soveltamista muutamissa yritysmaailman palvelumuotoiluprojekteissa. Tapausesimerkit on toteutettu palvelumuotoilualan start-upin sekä tietohallinnon konsultointiin keskittyvän monikansallisen yrityksen asiakasprojekteissa syksyn 2017 aikana.
Opinnäytetyössä havaittiin, että draamallisten menetelmien käyttö on perusteltua palvelumuotoilun yhteydessä, pitää vain löytää oikeat työvälineet. Palvelumuotoilun piirissä menestyneille draamallisille menetelmille on yhteistä niiden kyky tuottaa konkreettista lisäarvoa hyvin lyhyessä ajassa. Draamallisten menetelmien tulee olla hyvin rajattuja ja tuottaa luvattu lisäarvo. Palvelumuotoilun piirissä käytetyt draamalliset menetelmät ovat muotoutuneet vasta viimeisen kymmenen vuoden aikana. Vakiintuneita draamallisia menetelmiä on tällä hetkellä kaksi: simulointi ja tarinallistaminen. Draama avaa mahdollisuuden tunnesisältöjen käsittelylle ja kokemukselliselle oppimiselle sekä mahdollisuuden testata jotain, mitä ei ole vielä olemassa. Tällainen työskentely ei ole mahdollista perinteisin palvelumuotoilumenetelmin. Sekä palvelumuotoilu että soveltava draama ovat nuoria, kehittyviä aloja, joten uusien menetelmien kehittäminen vaatii vain rohkeita kokeiluja ja mielikuvitusta.
Teoriaosuudessa tutustutaan palvelumuotoilun ja soveltavan teatterin menetelmiin sekä tarkastellaan, miten soveltavan teatterin menetelmiä on käytetty ja tutkittu palvelumuotoilun kontekstissa. Empiirisessä osuudessa kuvaillaan tapausesimerkin kautta draamallisten menetelmien soveltamista muutamissa yritysmaailman palvelumuotoiluprojekteissa. Tapausesimerkit on toteutettu palvelumuotoilualan start-upin sekä tietohallinnon konsultointiin keskittyvän monikansallisen yrityksen asiakasprojekteissa syksyn 2017 aikana.
Opinnäytetyössä havaittiin, että draamallisten menetelmien käyttö on perusteltua palvelumuotoilun yhteydessä, pitää vain löytää oikeat työvälineet. Palvelumuotoilun piirissä menestyneille draamallisille menetelmille on yhteistä niiden kyky tuottaa konkreettista lisäarvoa hyvin lyhyessä ajassa. Draamallisten menetelmien tulee olla hyvin rajattuja ja tuottaa luvattu lisäarvo. Palvelumuotoilun piirissä käytetyt draamalliset menetelmät ovat muotoutuneet vasta viimeisen kymmenen vuoden aikana. Vakiintuneita draamallisia menetelmiä on tällä hetkellä kaksi: simulointi ja tarinallistaminen. Draama avaa mahdollisuuden tunnesisältöjen käsittelylle ja kokemukselliselle oppimiselle sekä mahdollisuuden testata jotain, mitä ei ole vielä olemassa. Tällainen työskentely ei ole mahdollista perinteisin palvelumuotoilumenetelmin. Sekä palvelumuotoilu että soveltava draama ovat nuoria, kehittyviä aloja, joten uusien menetelmien kehittäminen vaatii vain rohkeita kokeiluja ja mielikuvitusta.