Reaktiivinen ohjelmointi pelikäytössä
Sariola, Atso (2017)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801041070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801041070
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli toteuttaa kaupallisen Unity3D-moottoria käyttävän videopelipilotin keskeiset ohjelmointitarpeet reaktiivista ohjelmointia hyödyntäen UniRx-kirjastolla. Pilotti tehtiin Red Stage Entertainment Oy:n toimeksiantona. Opinnäytetyön tavoite oli selvittää reaktiivisen ohjelmoinnin soveltuvuutta Unity3D-pelikehitykseen.
Opinnäytetyössä perehdyttiin reaktiiviseen ohjelmointiin teknologiana ja selvitettiin sen peruskäyttöä helmikaavioiden avulla. Lisäksi työssä kuvataan videopelipilotin puitteissa esiin tulleita ongelmia ja niiden ratkaisuja.
Opinnäytetyössä havaittiin, että reaktiivinen ohjelmointi soveltuu Unity3D-pelikehitykseen hyvin. Tekniikkaa ei kuitenkaan voida helposti ottaa käyttöön yrityksissä tekniikan omaksumiseen vaadittavan opetteluajan vuoksi. Työn yhteydessä tuotetun videopeliprojektin keskeiset ohjelmointitarpeet toteutuivat, vaikka pilotti ei valmistunut kokonaisuudessaan.
Opinnäytetyössä perehdyttiin reaktiiviseen ohjelmointiin teknologiana ja selvitettiin sen peruskäyttöä helmikaavioiden avulla. Lisäksi työssä kuvataan videopelipilotin puitteissa esiin tulleita ongelmia ja niiden ratkaisuja.
Opinnäytetyössä havaittiin, että reaktiivinen ohjelmointi soveltuu Unity3D-pelikehitykseen hyvin. Tekniikkaa ei kuitenkaan voida helposti ottaa käyttöön yrityksissä tekniikan omaksumiseen vaadittavan opetteluajan vuoksi. Työn yhteydessä tuotetun videopeliprojektin keskeiset ohjelmointitarpeet toteutuivat, vaikka pilotti ei valmistunut kokonaisuudessaan.