Palautteenannon kehittäminen esimiestyössä
Krannila, Annika (2017)
Krannila, Annika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121120487
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia esimiesten palautteenannon nykytilaa Yrityksen X eräässä toimipisteessä ja kartoittaa palautteenannossa esiintyviä puutteita. Tavoitteena oli luoda tutkimuksen tulosten pohjalta kehittämisehdotuksia, joiden avulla esimiesten palautteenantokyky- ja valmius kehittyy. Aihe opinnäytetyölle hahmottui Yritys X:n monien eri henkilöstökyselyiden pohjalta, missä oltiin toistuvasti toivottu esimiehiltä enemmän palautetta.
Esimiesten palautteenantotaitoja haluttiin tutkimuksen avulla kehittää määrällisesti. Samalla haluttiin varmistua myös siitä, että palautteen sisältö on riittävän laadukasta ja työntekijää kehittävää. Lisäksi haluttiin selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat esimiesten antamaan vähäisen palautteen määrään ja mitä asioita palautteenannossa ylipäätään tulee ottaa huomioon.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin eniten palautteenantoa. Lisäksi palautteenannon näkökulmasta käsiteltiin myös esimiestyötä ja viestintää. Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena vuoden 2017 aikana. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia ja dokumenttianalyysiä.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että palautetta annetaan vaihtelevasti esimiehestä riippuen. Vaihtelevuus selittyy esimerkiksi esimiehen henkilökohtaisella suhtautumisella palautteenantoon tai sillä, että osa esimiehistä on saanut koulutusta palautteenantoon ja osa taas ei. Tutkimuksen perusteella tärkein seikka esimiesten palautteenannon määrälliseksi kehittämiseksi on jokaisen esimiehen huolellinen perehdyttäminen palautteen antamiseen, sen hyötyihin ja siihen, mitä työyhteisössä tapahtuu, jos palautetta ei anneta.
Tutkimuksen avulla voidaan myös todeta, että on tärkeää luoda työyhteisöön yhteinen ja kaikille selvä palautekulttuuri, joka pitää sisällään yhteisesti sovitut tavat ja säännöt palautteen antamiselle. Tällöin sekä palautteen antamisesta että vastaanottamisesta tulee luonnollinen ja arjen työhön kuuluva rutiini. Palautteen riittävän laadukkuuden esimies voi varmistaa kiinnittämällä palautteessa huomion työsuorituksen laatuun ja työn tulokseen.
Tutkimuksen pohjalta pidettiin koulutukset palautteenannosta Yritys X:n kahdessa eri esimiesten koulutustilaisuudessa. Koulutusten esitysmateriaali ja koulutuksista saadut palautteet löytyvät tämän työn liitteistä.
Esimiesten palautteenantotaitoja haluttiin tutkimuksen avulla kehittää määrällisesti. Samalla haluttiin varmistua myös siitä, että palautteen sisältö on riittävän laadukasta ja työntekijää kehittävää. Lisäksi haluttiin selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat esimiesten antamaan vähäisen palautteen määrään ja mitä asioita palautteenannossa ylipäätään tulee ottaa huomioon.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin eniten palautteenantoa. Lisäksi palautteenannon näkökulmasta käsiteltiin myös esimiestyötä ja viestintää. Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena vuoden 2017 aikana. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia ja dokumenttianalyysiä.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että palautetta annetaan vaihtelevasti esimiehestä riippuen. Vaihtelevuus selittyy esimerkiksi esimiehen henkilökohtaisella suhtautumisella palautteenantoon tai sillä, että osa esimiehistä on saanut koulutusta palautteenantoon ja osa taas ei. Tutkimuksen perusteella tärkein seikka esimiesten palautteenannon määrälliseksi kehittämiseksi on jokaisen esimiehen huolellinen perehdyttäminen palautteen antamiseen, sen hyötyihin ja siihen, mitä työyhteisössä tapahtuu, jos palautetta ei anneta.
Tutkimuksen avulla voidaan myös todeta, että on tärkeää luoda työyhteisöön yhteinen ja kaikille selvä palautekulttuuri, joka pitää sisällään yhteisesti sovitut tavat ja säännöt palautteen antamiselle. Tällöin sekä palautteen antamisesta että vastaanottamisesta tulee luonnollinen ja arjen työhön kuuluva rutiini. Palautteen riittävän laadukkuuden esimies voi varmistaa kiinnittämällä palautteessa huomion työsuorituksen laatuun ja työn tulokseen.
Tutkimuksen pohjalta pidettiin koulutukset palautteenannosta Yritys X:n kahdessa eri esimiesten koulutustilaisuudessa. Koulutusten esitysmateriaali ja koulutuksista saadut palautteet löytyvät tämän työn liitteistä.