Asiakastyytyväisyystutkimus Wellness Friski liikuntakeskukselle
Lehto, Lari (2017)
Lehto, Lari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122822572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017122822572
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Wellness Friski liikuntakeskuksen en-tisten asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen toimintaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää heidän tyytyväisyyttään liikuntakeskuksen palvelun laatuun, tiloihin ja asia-kaspalveluun. Tutkimuksesta saatujen tietojen perusteella liikuntakeskukselle pyrittiin tarjoamaan kehitysideoita palvelun laadun sekä muiden osa-alueiden parantamiseksi.
Teoriaosuus käsittelee palvelun laatua ja siihen liittyviä tekijöitä. Asiakastyytyväisyyt-tä sisältävässä osassa käsitellään asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä sekä asiakasuskollisuutta. Työn empiirisessä osassa käydään läpi tutkimuksista saadut tu-lokset kaavioiden avulla selitettynä.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselylomakkeena, joka lähetettiin liikuntakeskuk-sen entisille asiakkaille. Kyselylomake oli avoinna 10 päivää aikavälillä 10.10.-20.10. Vastauksia tutkimuksesta saatiin 140, ja tulokset analysoitiin Excel-taulukko-ohjelmalla.
Vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä liikuntakeskuksen toimintaan eri osa-alueilla. Suuri osa vastaajista voisi harkita liittyvänsä uudelleen liikuntakeskuksen asiakkaaksi tai suositella sen palveluita tutuille tai ystäville. Kyselyyn vastasivat todennäköisesti tyytyväisimmät entiset asiakkaat, mikä ei välttämättä kerro kokonaiskuvaa kaikista entisistä asiakkaista.
Teoriaosuus käsittelee palvelun laatua ja siihen liittyviä tekijöitä. Asiakastyytyväisyyt-tä sisältävässä osassa käsitellään asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä sekä asiakasuskollisuutta. Työn empiirisessä osassa käydään läpi tutkimuksista saadut tu-lokset kaavioiden avulla selitettynä.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselylomakkeena, joka lähetettiin liikuntakeskuk-sen entisille asiakkaille. Kyselylomake oli avoinna 10 päivää aikavälillä 10.10.-20.10. Vastauksia tutkimuksesta saatiin 140, ja tulokset analysoitiin Excel-taulukko-ohjelmalla.
Vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä liikuntakeskuksen toimintaan eri osa-alueilla. Suuri osa vastaajista voisi harkita liittyvänsä uudelleen liikuntakeskuksen asiakkaaksi tai suositella sen palveluita tutuille tai ystäville. Kyselyyn vastasivat todennäköisesti tyytyväisimmät entiset asiakkaat, mikä ei välttämättä kerro kokonaiskuvaa kaikista entisistä asiakkaista.