Esikoululaisten ergonomia aktiivisessa oppimisympäristössä : Opas ergonomiaan ja muutosehdotukset Viinijärven esikoululaisten ergonomian parantamiseksi luokkatyöskentelyn aikana
Kontkanen, Iris; Juntunen, Emmi (2017)
Kontkanen, Iris
Juntunen, Emmi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801081119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801081119
Tiivistelmä
Aktiivisen oppimisympäristön tarkoitus on tukea oppimista. Sen kuuluisi ohjata oppijaa, tukea sosiaalista vuorovaikutusta sekä edistää tarkkaavaisuutta. Tällaisella oppimisympäristöllä
pyritään tukemaan myös terveen itsetunnon kehittymistä.
Ergonomialla tutkitaan ihmisten ja toimintajärjestelmän vuorovaikutuksia, joilla edistetään ihmisen hyvinvointia, fyysisistä toimintakykyä ja parannetaan suorituskykyä. Kouluissa opiskellaan yleensä istuen. Usein pöytätasot ovat liian matalia ja niiden ääressä istutaan kumarassa asennossa. Tämä aiheuttaa oireita ja kiputiloja esimerkiksi selän sekä niska-hartiaseudun alueelle.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on ehkäistä koululaisten mahdollisia tuki- ja liikuntaelinvaivoja, jotka ovat peräisin luokkatyöskentelystä. Tavoitteena oli tehdä opas ergonomiasta esikoululaisten käyttöön ja antaa toimeksiantajalle muutosehdotuksia esikoululaisten luokkatyöskentelyergonomian parantamiseksi. Muutosehdotukset annetaan havainnointitulosten perusteella, jotka on kerätty Viinijärven esikoulun luokkatyöskentelyn aikana. Tuloksissa yksi erittäin suuri tekijä oli liian korkeat tuolit ja pöydät, jolloin oppilaiden jalat eivät yltäneet maahan. Toinen merkittävä havainnointitulos aktiivisuuden ilmenemisen kannalta oli se, että oppitunnin aikana jokainen oppilas poistui työskentelypisteeltään kaksi kertaa.
Jatkokehittämisideana voisi olla esimerkiksi ergonomian toteutumisen ja oppilaiden liikehdinnän havainnointi oppimisympäristössä, jossa oppilailla on käytössä sopivan kokoiset työpöydät ja -tuolit. Myös otannan suuruutta on mahdollista muuttaa halutun tutkimuskohteen mukaan.
pyritään tukemaan myös terveen itsetunnon kehittymistä.
Ergonomialla tutkitaan ihmisten ja toimintajärjestelmän vuorovaikutuksia, joilla edistetään ihmisen hyvinvointia, fyysisistä toimintakykyä ja parannetaan suorituskykyä. Kouluissa opiskellaan yleensä istuen. Usein pöytätasot ovat liian matalia ja niiden ääressä istutaan kumarassa asennossa. Tämä aiheuttaa oireita ja kiputiloja esimerkiksi selän sekä niska-hartiaseudun alueelle.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on ehkäistä koululaisten mahdollisia tuki- ja liikuntaelinvaivoja, jotka ovat peräisin luokkatyöskentelystä. Tavoitteena oli tehdä opas ergonomiasta esikoululaisten käyttöön ja antaa toimeksiantajalle muutosehdotuksia esikoululaisten luokkatyöskentelyergonomian parantamiseksi. Muutosehdotukset annetaan havainnointitulosten perusteella, jotka on kerätty Viinijärven esikoulun luokkatyöskentelyn aikana. Tuloksissa yksi erittäin suuri tekijä oli liian korkeat tuolit ja pöydät, jolloin oppilaiden jalat eivät yltäneet maahan. Toinen merkittävä havainnointitulos aktiivisuuden ilmenemisen kannalta oli se, että oppitunnin aikana jokainen oppilas poistui työskentelypisteeltään kaksi kertaa.
Jatkokehittämisideana voisi olla esimerkiksi ergonomian toteutumisen ja oppilaiden liikehdinnän havainnointi oppimisympäristössä, jossa oppilailla on käytössä sopivan kokoiset työpöydät ja -tuolit. Myös otannan suuruutta on mahdollista muuttaa halutun tutkimuskohteen mukaan.