Lastentarhanopettajien näkemyksiä 3-5-vuotiaiden lasten liikuntakasvatuksesta
Lehtomaa, Moona; Helminen, Noora (2018)
Lehtomaa, Moona
Helminen, Noora
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801091158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801091158
Tiivistelmä
Liikunta on tärkeä osa lapsen kasvua ja kehitystä. Varhaiskasvatuksessa toteutettavalla liikuntakasvatuksella on suuri merkitys lapsen tulevaisuuden kannalta, sillä liikunnallinen elämäntapa saa alkunsa jo varhaislapsuudessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia lastentarhanopettajien näkemyksiä liikuntakasvatuksesta. Rajasimme kohderyhmäksemme lastentarhanopettajat, joilla on kokemusta 3-5-vuotiaiden lasten kanssa työskentelystä. Tutkimuksen kohderyhmänä toimi Eteläsuomalaisen keskisuuren kaupungin lastentarhanopettajia.
Tutkimuksessa selvitettiin, miten liikuntakasvatusta toteutetaan, millä tavalla lastentarhanopettajien henkilökohtainen näkemys liikunnasta vaikuttaa liikuntakasvatuksen toteuttamiseen ja miten liikuntakasvatusta tulisi kehittää lastentarhanopettajien näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettiseksi viitekehykseksi muodostuivat liikunta, liikuntakasvatus, 3-5-vuotiaan lapsen kasvu ja kehitys, varhaiskasvatus ja lastentarhanopettaja.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin ryhmähaastatteluja, joissa aineisto kerättiin haastattelulomakkeen avulla. Saatu aineisto litteroitiin teemoittain.
Saatujen tulosten perusteella voitiin päätellä, että liikuntakasvatusta toteutetaan monipuolisesti ja lapsilähtöisesti. Liikuntakasvatus koetaan tärkeäksi osaksi päiväkodin arkea ja sitä toteutetaan hyödyntäen erityisesti päiväkodin ympäristöä. Koettiin, että vaikka lastentarhanopettajien henkilökohtaiset näkemykset eivät saisi vaikuttaa liikuntakasvatuksen toteuttamiseen, vaikuttavat ne siihen silti. Aineistosta nousi esille, että liikunta-kasvatusta voitaisiin kehittää esimerkiksi tuokioiden lisäämisellä ja laatuun panostamisella. Todettiin myös, että kehitettävää löytyy aina.
Tutkimuksessa selvitettiin, miten liikuntakasvatusta toteutetaan, millä tavalla lastentarhanopettajien henkilökohtainen näkemys liikunnasta vaikuttaa liikuntakasvatuksen toteuttamiseen ja miten liikuntakasvatusta tulisi kehittää lastentarhanopettajien näkökulmasta. Tutkimuksen teoreettiseksi viitekehykseksi muodostuivat liikunta, liikuntakasvatus, 3-5-vuotiaan lapsen kasvu ja kehitys, varhaiskasvatus ja lastentarhanopettaja.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin ryhmähaastatteluja, joissa aineisto kerättiin haastattelulomakkeen avulla. Saatu aineisto litteroitiin teemoittain.
Saatujen tulosten perusteella voitiin päätellä, että liikuntakasvatusta toteutetaan monipuolisesti ja lapsilähtöisesti. Liikuntakasvatus koetaan tärkeäksi osaksi päiväkodin arkea ja sitä toteutetaan hyödyntäen erityisesti päiväkodin ympäristöä. Koettiin, että vaikka lastentarhanopettajien henkilökohtaiset näkemykset eivät saisi vaikuttaa liikuntakasvatuksen toteuttamiseen, vaikuttavat ne siihen silti. Aineistosta nousi esille, että liikunta-kasvatusta voitaisiin kehittää esimerkiksi tuokioiden lisäämisellä ja laatuun panostamisella. Todettiin myös, että kehitettävää löytyy aina.