Myyntipsykologian hyödyntäminen verkkokaupassa
Putro, Mirva (2018)
Putro, Mirva
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801151314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801151314
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite on tuottaa kehitysehdotuksia myyntipsykologian näkökulmasta Gigantin epoq.fi verkkosivulle. Produktio on suunnattu Gigantille ja on täten salainen.
Opinnäytetyön teoria koostuu kuluttajan ostoprosessista verkkokaupassa sekä myyntipsyko-logiasta. Ostoprosessi kattaa kuluttajan kulkeman matkan verkkokaupassa sisältäen kulutta-jan tarpeen, tiedonhaun, vertailun, valinnan, ostotoimenpiteen, suosittelun sekä ostoprosessiin vaikuttavan sosiaalisen median. Myyntipsykologia pitää sisällään ostoprosessiin vaikuttavia psykologisia tekijöitä, joihin myyjäliikkeet pystyvät vaikuttamaan.
Produktio-osuus on teorian pohjalta tehty kehitysehdotus Gigantille. Produktion toteutuksessa on käytetty hyödyksi myös kirjoittajan omaa kokemusta, kilpailijoiden verkkokauppojen ana-lyysia sekä epoq.fi sivun arviointia. Produktio on luova Powerpoint-esitys, jossa pyritään esi-merkkien avulla saamaan asiakas innostumaan kehitysehdotuksista. Produktio on salainen, joten siitä hyötyy ainoastaan opinnäytetyön toimeksiantajayritys.
Opinnäytetyö toteutettiin aikavälillä lokakuu 2017 – tammikuu 2018.
Opinnäytetyön teoria koostuu kuluttajan ostoprosessista verkkokaupassa sekä myyntipsyko-logiasta. Ostoprosessi kattaa kuluttajan kulkeman matkan verkkokaupassa sisältäen kulutta-jan tarpeen, tiedonhaun, vertailun, valinnan, ostotoimenpiteen, suosittelun sekä ostoprosessiin vaikuttavan sosiaalisen median. Myyntipsykologia pitää sisällään ostoprosessiin vaikuttavia psykologisia tekijöitä, joihin myyjäliikkeet pystyvät vaikuttamaan.
Produktio-osuus on teorian pohjalta tehty kehitysehdotus Gigantille. Produktion toteutuksessa on käytetty hyödyksi myös kirjoittajan omaa kokemusta, kilpailijoiden verkkokauppojen ana-lyysia sekä epoq.fi sivun arviointia. Produktio on luova Powerpoint-esitys, jossa pyritään esi-merkkien avulla saamaan asiakas innostumaan kehitysehdotuksista. Produktio on salainen, joten siitä hyötyy ainoastaan opinnäytetyön toimeksiantajayritys.
Opinnäytetyö toteutettiin aikavälillä lokakuu 2017 – tammikuu 2018.