Maahanmuuttajanaisten tiedonsaanti sekä tiedonsaannin ja asioinnin kehittäminen Suomen terveyspalveluissa
Jokinen, Tiina; Heinonen, Sofia (2017)
Jokinen, Tiina
Heinonen, Sofia
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801171383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801171383
Tiivistelmä
Maahanmuuttajien määrä Suomessa kasvaa jatkuvasti. Levottomuuksien ja heikentyneiden elinolojen vuoksi ihmiset jättävät kotimaansa ja muuttavat muualle. Suomeen muutettaessa maahanmuuttajan kulttuuri, tavat ja uskonto pysyvät, vaikka ne voivatkin muuttaa muotoaan uuden kulttuurin myötä. Maahanmuuttajille suunnattuja palveluita kehitetään koko ajan vastaamaan heidän erityistarpeitaan, mutta erityistä huomiota vaativat sosiaali- ja terveyspalvelut. Terveyspalveluissa kulttuurisensitiivinen ote ja molemminpuolinen ymmärrys maahanmuuttajan ja terveydenhuollon ammattilaisen välillä ovat ensisijaisia. Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata, miten maahanmuuttajanaiset saavat tietoa terveyspalveluista ja miten tiedonsaantia sekä asioinnin sujuvuutta terveyspalveluissa voisi kehittää. Opinnäytetyön tavoitteena on hyödyntää haastattelusta saatuja tuloksia maahanmuuttajille suunnattujen terveyspalveluiden kehittämisessä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin ryhmähaastattelua. Haastattelemalla saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttämällä.
Tuloksissa kävi ilmi maahanmuuttajanaisten saavan tietoa terveyspalveluista useista eri paikoista ja lähteistä, yleisimpänä tiedonlähteenä oli internet. Tiedonsaannin kehittämisideat pohjautuivat lähinnä jo olemassa oleviin tiedonlähteisiin, pääasiassa niiden selkeyteen ja ymmärtämiseen. Suurin huoli asioinnin sujuvuutta koskien oli terveydenhuollon ammattilaisten tietämättömyys maahanmuuttajien kulttuureista, uskonnoista ja tavoista.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin ryhmähaastattelua. Haastattelemalla saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttämällä.
Tuloksissa kävi ilmi maahanmuuttajanaisten saavan tietoa terveyspalveluista useista eri paikoista ja lähteistä, yleisimpänä tiedonlähteenä oli internet. Tiedonsaannin kehittämisideat pohjautuivat lähinnä jo olemassa oleviin tiedonlähteisiin, pääasiassa niiden selkeyteen ja ymmärtämiseen. Suurin huoli asioinnin sujuvuutta koskien oli terveydenhuollon ammattilaisten tietämättömyys maahanmuuttajien kulttuureista, uskonnoista ja tavoista.