Ensiapua! : Ensiapukoulutus 10-14 vuotiaille uimareille
Tapaninen, Laura; Pesu, Kasperi; Vittaniemi, Heidi (2017)
Tapaninen, Laura
Pesu, Kasperi
Vittaniemi, Heidi
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801231524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801231524
Tiivistelmä
Opetussuunnitelman mukaan perusopetusikäiset lapset saavat vuosittain turvallisuuskoulutusta tapaturma-, ensiapu- ja vaaratilanteissa ikäiselleen omaksuttavissa olevilla menetelmillä. Suurin osa opetuksesta on kuitenkin teoriapainotteista ja hyödylliseksi koettua käytännön opetusta on vain vähän. Suomen Käypä hoito - suositus suosittelee elvytysopetusta annettavan kouluissa vuosittain alle 12-vuotiaille. Aiheeseen tutustuessamme huomasimme, kuinka vähän kouluikäiset saavat ensiapuopetusta.
Kohderyhmäksi valikoitui nuorista kilpauimareista koostuva ryhmä. 10-14 vuotiaat kilpauimarit harjoittelevat uimahallissa keskimäärin 10 tuntia viikossa. Nuoret ovat itsenäisesti uimahallin puku- ja saunatiloissa, jolloin he itse vastaavat turvallisuudestaan. Kohdatessa yllättävän, ensiapua vaativan tilanteen, on uimareiden hyvä osata toimia tilanteen edellyttämällä tavalla. Halusimme tehdä opinnäytetyön, joka liittyy ensiaputaitojen kouluttamiseen. Järjestimme kohderyhmälle heidän ikäluokkansa oppimiskyvyn mukaisen koulutustapahtuman. Nuoret pääsivät opettelemaan tutussa ja turvallisessa harjoitusympäristössä uusia, tärkeitä ja jopa henkeä pelastavia taitoja.
Opinnäytetyömme tulostavoitteena oli toteuttaa ensiapukoulutus uimareille sekä heidän valmentajilleen. Koulutuksen pääasiallinen sisältö oli ensiavun opettaminen uimahalliympäristössä tapahtuvista yleisimmistä tapaturmista. Aiheeksi valitsimme elottoman henkilön kohtaamisen sisältäen elvytyksen ja hätäilmoituksen tekemisen sekä erillisenä aiheena liikuntatapaturman ensiapu. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että ensiapukoulutuksen jälkeen uimarit osaavat auttaa apua tarvitsevaa ja hälyttää lisäapua. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui teoriaosuudesta, käytännön toiminnallisista harjoituksista pienryhmissä ja soveltavasta harjoituksesta. Opetusmateriaalina käytimme itse laadittuja, tutkittuun tietoon perustuvia PowerPoint- esityksiä sekä Suomen Punaisen Ristin materiaaleja. Opinnäytetyön tietoperusta on kerätty tutkittuun tietoon perustuvista lähteistä, kuten Käypä hoito – suosituksesta ja muista lääketieteen- ja terveydenhuollon julkaisuista.
Opinnäytetyömme yhteistyökumppani oli uimaseura Oulun Lohet. Seuran edustajia oli mukana ensiapukoulutuksen aiheiden valinnassa. Koulutuksen jälkeen keräsimme palautetta uimareilta sekä valmentajilta. Palautteista ilmeni, että uimarit olivat saaneet rohkeutta ja varmuutta toimia ensiaputilanteessa sekä osaavat auttaa apua tarvitsevaa. Uimarit ja valmentajat pitivät koulutusta erittäin tarpeellisena ja onnistuneena. Uimarit kokivat oppimisen heille tutussa ympäristössä mukavaksi ja turvalliseksi tavaksi opetella ensiaputaitoja.
Kohderyhmäksi valikoitui nuorista kilpauimareista koostuva ryhmä. 10-14 vuotiaat kilpauimarit harjoittelevat uimahallissa keskimäärin 10 tuntia viikossa. Nuoret ovat itsenäisesti uimahallin puku- ja saunatiloissa, jolloin he itse vastaavat turvallisuudestaan. Kohdatessa yllättävän, ensiapua vaativan tilanteen, on uimareiden hyvä osata toimia tilanteen edellyttämällä tavalla. Halusimme tehdä opinnäytetyön, joka liittyy ensiaputaitojen kouluttamiseen. Järjestimme kohderyhmälle heidän ikäluokkansa oppimiskyvyn mukaisen koulutustapahtuman. Nuoret pääsivät opettelemaan tutussa ja turvallisessa harjoitusympäristössä uusia, tärkeitä ja jopa henkeä pelastavia taitoja.
Opinnäytetyömme tulostavoitteena oli toteuttaa ensiapukoulutus uimareille sekä heidän valmentajilleen. Koulutuksen pääasiallinen sisältö oli ensiavun opettaminen uimahalliympäristössä tapahtuvista yleisimmistä tapaturmista. Aiheeksi valitsimme elottoman henkilön kohtaamisen sisältäen elvytyksen ja hätäilmoituksen tekemisen sekä erillisenä aiheena liikuntatapaturman ensiapu. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että ensiapukoulutuksen jälkeen uimarit osaavat auttaa apua tarvitsevaa ja hälyttää lisäapua. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui teoriaosuudesta, käytännön toiminnallisista harjoituksista pienryhmissä ja soveltavasta harjoituksesta. Opetusmateriaalina käytimme itse laadittuja, tutkittuun tietoon perustuvia PowerPoint- esityksiä sekä Suomen Punaisen Ristin materiaaleja. Opinnäytetyön tietoperusta on kerätty tutkittuun tietoon perustuvista lähteistä, kuten Käypä hoito – suosituksesta ja muista lääketieteen- ja terveydenhuollon julkaisuista.
Opinnäytetyömme yhteistyökumppani oli uimaseura Oulun Lohet. Seuran edustajia oli mukana ensiapukoulutuksen aiheiden valinnassa. Koulutuksen jälkeen keräsimme palautetta uimareilta sekä valmentajilta. Palautteista ilmeni, että uimarit olivat saaneet rohkeutta ja varmuutta toimia ensiaputilanteessa sekä osaavat auttaa apua tarvitsevaa. Uimarit ja valmentajat pitivät koulutusta erittäin tarpeellisena ja onnistuneena. Uimarit kokivat oppimisen heille tutussa ympäristössä mukavaksi ja turvalliseksi tavaksi opetella ensiaputaitoja.