Kouluterveydenhuolto koulukiusaamisen ennaltaehkäisyssä alakoulussa
Oksanen, Noora; Taurama, Karita (2017)
Lataukset:
Oksanen, Noora
Taurama, Karita
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801241576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801241576
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä ja kuvata koulukiusaamista ilmiönä alakoulussa sekä terveydenhuollon että terveydenhoitajan näkökulmasta ja selvitellä, mitkä ovat terveydenhoitajan mahdollisuudet ennaltaehkäistä sitä. Tarkoituksena oli luoda kokonaisvaltainen kuva siitä, mitkä keinot kouluterveydenhoitajalla on koulukiusaamisen ennaltaehkäisemiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Aineistoon valikoitui 12 suomen- ja englanninkielistä tutkimusartikkelia, raporttia sekä kirjallisuutta. Tiedonhaussa käytettiin monia tietokantoja, kuten Medic, Google Scholar, Finna, Pubmed sekä Cinahl sekä mekaanista hakua.
Koulukiusaaminen on kansainvälinen ongelma ja se on yleistä kaikenikäisten lasten keskuudessa. Koulukiusaaminen aiheuttaa kaikille siihen osallisena olleille psyykkisiä, sosiaalisia ja psykosomaattisia oireita. Lisäksi koulukiusaamisen uhriksi joutuneilla on aikuisiällä muita suurempi riski sairastua mielenterveyshäiriöihin, kuten masennukseen.
Kirjallisuuskatsauksessa ei löytynyt suoraan terveydenhoitajille suunnattua toimintamallia koulukiusaamisen ennaltaehkäisyyn. Terveydenhoitaja pystyy kuitenkin soveltamaan joitain olemassa olevia toimintamalleja.
Kouluterveydenhoitajalla on suuri rooli kiusaamisen tunnistamisessa. Terveydenhoitaja havaitsee koulukiusaamisen lasten ja nuorten oireista tai kun hänelle kerrotaan asiasta. Tutkimuksissa terveydenhoitajan ja oppilaan välinen luottamussuhde todettiin tärkeäksi koulukiusaamisen ennaltaehkäisyn ja siihen puuttumisen kannalta.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Aineistoon valikoitui 12 suomen- ja englanninkielistä tutkimusartikkelia, raporttia sekä kirjallisuutta. Tiedonhaussa käytettiin monia tietokantoja, kuten Medic, Google Scholar, Finna, Pubmed sekä Cinahl sekä mekaanista hakua.
Koulukiusaaminen on kansainvälinen ongelma ja se on yleistä kaikenikäisten lasten keskuudessa. Koulukiusaaminen aiheuttaa kaikille siihen osallisena olleille psyykkisiä, sosiaalisia ja psykosomaattisia oireita. Lisäksi koulukiusaamisen uhriksi joutuneilla on aikuisiällä muita suurempi riski sairastua mielenterveyshäiriöihin, kuten masennukseen.
Kirjallisuuskatsauksessa ei löytynyt suoraan terveydenhoitajille suunnattua toimintamallia koulukiusaamisen ennaltaehkäisyyn. Terveydenhoitaja pystyy kuitenkin soveltamaan joitain olemassa olevia toimintamalleja.
Kouluterveydenhoitajalla on suuri rooli kiusaamisen tunnistamisessa. Terveydenhoitaja havaitsee koulukiusaamisen lasten ja nuorten oireista tai kun hänelle kerrotaan asiasta. Tutkimuksissa terveydenhoitajan ja oppilaan välinen luottamussuhde todettiin tärkeäksi koulukiusaamisen ennaltaehkäisyn ja siihen puuttumisen kannalta.