Koulutuspalveluiden kehittäminen case Yritys X
Korhonen, Jori (2018)
Korhonen, Jori
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801241565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801241565
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tavoitteena on kehittää Yritys X:lle uudet koulutuspalvelut. Koulutuspalveluiden kehittäminen on yleisellä tasolla tärkeää, koska kahvila-alalla henkilöstön osaaminen on yksi yritysten kilpailueduista sekä Yritys X:n näkökulmasta koulutusten kehittäminen on erittäin tärkeää, sillä koulutusten nykytila on sekava eikä niihin ole selkeää standardia. Koulutukset ovat avainroolissa henkilöstön kehittämisessä ja yrityksen tulee olla varma, että koulutukset ovat tehokkaita ja tarkoituksenmukaisia. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda uudet ja
kehitetyt koulutuskonseptit, joilla kouluttaminen voi olla jatkuvaa kouluttajasta riippumatta.
Teoreettinen viitekehys on jaettu tässä opinnäytetyössä kahteen eri osa-alueeseen; henkilöstön kehittämiseen ja hyvään kouluttajaan. Henkilöstön kehittämisessä keskitytään siihen, miksi henkilöstöä kannattaa kouluttaa ja mitä se voi tuoda yritykselle kilpailuedun sekä henkilöstön sitoutumisen kautta. Hyvän kouluttajan osiossa paneudutaan hyvän kouluttajan osaalueisiin eli koulutettavan huomioonottamiseen, koulutuksiin valmistautumiseen ja niiden läpiviemiseen, esiintymisen perussääntöihin, materiaalinen käyttämiseen sekä palautteiden keräämiseen.
Palvelumuotoilu on tämän opinnäytetyön menetelmänä
koulutuspalveluiden kehittämisessä. Kehittämisprosessi on palvelumuotoilun näkökulmasta jaettu neljään vaiheeseen; ymmärrä, ajattele, kehitä ja selitä. Ymmärrä-vaiheen tarkoituksena on kerätä asiakasymmärrystä Yritys X:n franchise-yrittäjien toiveista koulutusten suhteen sekä kilpailevien yritysten koulutuskonsepteista. Tähän käytettyjä menetelmiä ovat haastattelut ja benchmarking. Ajattele-vaiheessa ymmärrä-vaiheessa kerättyä asiakasymmärrystä kehitetään eteenpäin alustaviksi koulutuskonsepteiksi. Menetelmänä tässä vaiheessa käytetään ideariiheä. Kehitä-vaiheessa alustavat konseptit kehitetään lopullisiin muotoihinsa. Selitä-vaiheessa koulutuskonseptit visualisoidaan lopullisiksi koulutuspalveluiksi, jotta sidosryhmille on selkeää, miten uudet koulutukset toimivat. Tämän lisäksi selitä-vaiheessa koulutuspalvelut pilotoidaan. Pilotoinnin jälkeen koulutuksista kirjoitetaan käsikirjoitukset, jotta koulutukset voidaan standardoida.
Tässä opinnäytetyössä kehitetyt koulutuspalvelut parantavat Yritys X:n tulevaisuuden kouluttamista ja luovat siitä tasalaatuista. Kouluttamisen kehittymisen myötä Yritys X:n brändi kohentuu sekä sisäisesti että ulkoisesti. Opinnäytetyön tietoperusta on kehittänyt opinnäytetyön kirjoittajan ammattitaitoa ja tulevaisuudessa uudet kouluttajat voivat perustaa kouluttajana kehittymisen niissä käsiteltyihin aiheisiin.
kehitetyt koulutuskonseptit, joilla kouluttaminen voi olla jatkuvaa kouluttajasta riippumatta.
Teoreettinen viitekehys on jaettu tässä opinnäytetyössä kahteen eri osa-alueeseen; henkilöstön kehittämiseen ja hyvään kouluttajaan. Henkilöstön kehittämisessä keskitytään siihen, miksi henkilöstöä kannattaa kouluttaa ja mitä se voi tuoda yritykselle kilpailuedun sekä henkilöstön sitoutumisen kautta. Hyvän kouluttajan osiossa paneudutaan hyvän kouluttajan osaalueisiin eli koulutettavan huomioonottamiseen, koulutuksiin valmistautumiseen ja niiden läpiviemiseen, esiintymisen perussääntöihin, materiaalinen käyttämiseen sekä palautteiden keräämiseen.
Palvelumuotoilu on tämän opinnäytetyön menetelmänä
koulutuspalveluiden kehittämisessä. Kehittämisprosessi on palvelumuotoilun näkökulmasta jaettu neljään vaiheeseen; ymmärrä, ajattele, kehitä ja selitä. Ymmärrä-vaiheen tarkoituksena on kerätä asiakasymmärrystä Yritys X:n franchise-yrittäjien toiveista koulutusten suhteen sekä kilpailevien yritysten koulutuskonsepteista. Tähän käytettyjä menetelmiä ovat haastattelut ja benchmarking. Ajattele-vaiheessa ymmärrä-vaiheessa kerättyä asiakasymmärrystä kehitetään eteenpäin alustaviksi koulutuskonsepteiksi. Menetelmänä tässä vaiheessa käytetään ideariiheä. Kehitä-vaiheessa alustavat konseptit kehitetään lopullisiin muotoihinsa. Selitä-vaiheessa koulutuskonseptit visualisoidaan lopullisiksi koulutuspalveluiksi, jotta sidosryhmille on selkeää, miten uudet koulutukset toimivat. Tämän lisäksi selitä-vaiheessa koulutuspalvelut pilotoidaan. Pilotoinnin jälkeen koulutuksista kirjoitetaan käsikirjoitukset, jotta koulutukset voidaan standardoida.
Tässä opinnäytetyössä kehitetyt koulutuspalvelut parantavat Yritys X:n tulevaisuuden kouluttamista ja luovat siitä tasalaatuista. Kouluttamisen kehittymisen myötä Yritys X:n brändi kohentuu sekä sisäisesti että ulkoisesti. Opinnäytetyön tietoperusta on kehittänyt opinnäytetyön kirjoittajan ammattitaitoa ja tulevaisuudessa uudet kouluttajat voivat perustaa kouluttajana kehittymisen niissä käsiteltyihin aiheisiin.