Päällys-ja pintarakenteiden laatuvaatimukset lentoasema-alueella
Systä, Ville (2018)
Systä, Ville
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801281715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801281715
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Destia Oy, joka toteuttaa HKI-Vantaan lentoaseman infratyöt asematason allianssiurakassa. Tämän insinöörityön tavoitteena oli selvittää päällys- ja pintarakenteiden laatuvaatimuksia lentosema-alueella. Urakan laatuvaatimukset perustuvat pitkälti InfraRYL 2010 vaatimuksiin ja asfalttipäällysteiden osalta Finavian omaan dokumenttiin laatuvaatimuksista jota täydentää Asfalttinormit.
Työn aikana perehdyttiin yleisiin päällysrakenteiden laatuvaatimuksiin, jonka jälkeen tutkittiin lentoasema-alueen vastaavia vaatimuksia. Työssä tehtiin myös vertailua tien ja lentoasema-alueen päällysrakenteiden laatuvaatimusten eroavaisuuksista. Lentoasemalla käytetään erilaisia joustavia asfalttipäällysteitä ja jäykkiä betonipintaisia rakenteita. Allianssiurakassa rakennetaan päällysrakenteita kokonaan uusiksi ja korjataan vanhoja rakenteita.
Päällysrakenteet lentoasema-alueella rakennetaan samoilla periaatteilla kuin tierakentamisessa, mutta kiviaineksen ominaisuuksilla ja kantavuusvaatimuksilla on lentoaseman päällysrakenteessa merkittävämpi rooli.
Betonisten pintarakenteiden osalta vaaditaan jokaiselta osa-alueelta parasta luokkaa, jotta betonilta vaaditut erityisominaisuudet on mahdollista saavuttaa. Lisäksi monet betonilaattojen totetukseen liittyvät haasteet lentoasemalla tuovat lisävaikeutta laatuvaatimusten täyttymiselle.
Työn tuloksena syntyi selvitys lentoasema-alueen päällys- ja pintarakenteiden laatuvaatimuksista, jonka avulla Destia Oy pystyy hyödyntämään sitä jatkossa allianssiurakan laadunvarmistuksessa sekä tulevaisuudessa muilla lentoasema-alueella tehtävissä infrahankkeissa.
Työn aikana perehdyttiin yleisiin päällysrakenteiden laatuvaatimuksiin, jonka jälkeen tutkittiin lentoasema-alueen vastaavia vaatimuksia. Työssä tehtiin myös vertailua tien ja lentoasema-alueen päällysrakenteiden laatuvaatimusten eroavaisuuksista. Lentoasemalla käytetään erilaisia joustavia asfalttipäällysteitä ja jäykkiä betonipintaisia rakenteita. Allianssiurakassa rakennetaan päällysrakenteita kokonaan uusiksi ja korjataan vanhoja rakenteita.
Päällysrakenteet lentoasema-alueella rakennetaan samoilla periaatteilla kuin tierakentamisessa, mutta kiviaineksen ominaisuuksilla ja kantavuusvaatimuksilla on lentoaseman päällysrakenteessa merkittävämpi rooli.
Betonisten pintarakenteiden osalta vaaditaan jokaiselta osa-alueelta parasta luokkaa, jotta betonilta vaaditut erityisominaisuudet on mahdollista saavuttaa. Lisäksi monet betonilaattojen totetukseen liittyvät haasteet lentoasemalla tuovat lisävaikeutta laatuvaatimusten täyttymiselle.
Työn tuloksena syntyi selvitys lentoasema-alueen päällys- ja pintarakenteiden laatuvaatimuksista, jonka avulla Destia Oy pystyy hyödyntämään sitä jatkossa allianssiurakan laadunvarmistuksessa sekä tulevaisuudessa muilla lentoasema-alueella tehtävissä infrahankkeissa.