Suomalaisten luonnontuotteiden soveltuvuus Etelä-Korean markkinoille : Markkinakartoitus Helsinki Wildfoods Oy:lle
Sallinen, Niina (2017)
Sallinen, Niina
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801281717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801281717
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee suomalaisten luonnontuotteiden soveltuvuutta Etelä-Korean markkinoille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kohdemarkkinakartoitus luonnonkasvituotteita valmistavien ja niiden vientiä suunnittelevien yritysten kansainvälistymisstrategian ja markkinoinnin suunnittelun sekä tuotekehityksen tueksi. Opinnäytetyön keskeisenä tutkimusongelmana oli luonnontuotealan toimeksiantaja- ja case-yritys Helsinki Wildfoods Oy:n laajentumisedellytysten kartoittaminen Etelä-Korean kohdemarkkinoille.
Työn teoreettinen osuus käsittelee markkina-, kilpailija- ja asiakasanalyysiä. Työn empiirinen osuus koostuu Etelä-Korean elintarvikemarkkinoiden, korealaisten kulutustottumusten ja markkinoilla vallitsevan kilpailutilanteen kartoituksesta. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin tarkastelemalla ja analysoimalla tilastotietoa, tutkimusraportteja ja lehtiartikkeleita. Korealaisten kotoperäisten villikasvien ja toimeksiantajyrityksen käyttämien raaka-aineiden kaupallista käyttöä kartoitettiin havainnoimalla raaka-aineiden ja niistä valmistettujen tuotteiden tarjontaa korealaisessa verkkokaupassa.
Tutkimuskysymyksinä olivat case-yrityksen Etelä-Koreaan laajentumisen perusteet, potentiaalisen asiakaskunnan määrittäminen, kilpailutilanteen kartoittaminen ja case-yrityksen erottuminen markkinoilla. Kartoitus antoi viitteitä siitä, että erilaisten megatrendien vaikutuksesta korealaisten kulutus- ja ruokailutottumukset ovat muutoksessa ja kysyntä premium- ja hyvinvointielintarvikkeille on kasvussa. Johtopäätöksinä todettiin, että case-yrityksen potentiaalisia asiakkaita ovat urbaanit, ympäristötietoiset, nuoret kuluttajat, jotka ovat avoimia tuontielintarvikkeille. Elintarvikealalla on paljon kilpailua, mutta case-yrityksen brändiä ja tuotteita vastaavia on vähän markkinoilla. Erottuakseen yrityksen tulisi panostaa uniikin brändi-identiteetin, tuotteen ja pakkauksen kehittämiseen. Lisätutkimuksia tarvitaan markkinoille pääsyn kartoittamiseksi.
Työn teoreettinen osuus käsittelee markkina-, kilpailija- ja asiakasanalyysiä. Työn empiirinen osuus koostuu Etelä-Korean elintarvikemarkkinoiden, korealaisten kulutustottumusten ja markkinoilla vallitsevan kilpailutilanteen kartoituksesta. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin tarkastelemalla ja analysoimalla tilastotietoa, tutkimusraportteja ja lehtiartikkeleita. Korealaisten kotoperäisten villikasvien ja toimeksiantajyrityksen käyttämien raaka-aineiden kaupallista käyttöä kartoitettiin havainnoimalla raaka-aineiden ja niistä valmistettujen tuotteiden tarjontaa korealaisessa verkkokaupassa.
Tutkimuskysymyksinä olivat case-yrityksen Etelä-Koreaan laajentumisen perusteet, potentiaalisen asiakaskunnan määrittäminen, kilpailutilanteen kartoittaminen ja case-yrityksen erottuminen markkinoilla. Kartoitus antoi viitteitä siitä, että erilaisten megatrendien vaikutuksesta korealaisten kulutus- ja ruokailutottumukset ovat muutoksessa ja kysyntä premium- ja hyvinvointielintarvikkeille on kasvussa. Johtopäätöksinä todettiin, että case-yrityksen potentiaalisia asiakkaita ovat urbaanit, ympäristötietoiset, nuoret kuluttajat, jotka ovat avoimia tuontielintarvikkeille. Elintarvikealalla on paljon kilpailua, mutta case-yrityksen brändiä ja tuotteita vastaavia on vähän markkinoilla. Erottuakseen yrityksen tulisi panostaa uniikin brändi-identiteetin, tuotteen ja pakkauksen kehittämiseen. Lisätutkimuksia tarvitaan markkinoille pääsyn kartoittamiseksi.