KATSAUS VARHAISKASVATUKSEEN : VERKKOKYSELY OULUN KUNNALLISTEN PÄIVÄKOTIEN LASTENTARHANOPETTAJA-VARAJOHTAJIEN TYÖSTÄ
Peura, Tommi (2018)
Peura, Tommi
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801291731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801291731
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyönä tehdyssä kehittämishankkeessa käsitellään työn teoriaosassa suomalaista ja oululaista päivähoitoa sekä pedagogista johtajuutta. Työn loppupuolella syvennytään Oulun kunnallisen lastentarhanopettaja-varajohtajan työnkuvaan ja tutkimuksessa saatuihin tuloksiin. Tulosten tilastollisen analysoinnin perusteella opinnäytetyössä osoitetaan lastentarhanopettaja-varajohtajan työn painottuvan toimistotehtäviin. Aineiston analyysissä on käytetty faktorianalyysiä, josta saadut tulokset on esitetty taulukoina ja graafisina kuvioina. Tulosten vapaapalautteita on analysoitu sisällöllisesti positiivisen ja negatiivisen ulottuvuuden näkökulmista. Vapaapalautteiden tuloksia on tarkasteltu myös pedagogisen johtajuuden näkökulmasta ja palautteiden pohjalta on laadittu SWOT-analyysi työnkehittämisen tueksi. Pohdintaosiossa käsitellään opinnäytetyöprosessia ja varajohtajatyön mahdollista kehittämistä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat lastentarhanopettaja-varajohtajatyön painottuvan suurelta osin toimistotehtävien alueelle, kun taas vapaapalautteet osoittavat kiinnostusta pedagogisen johtamisen osa-alueelle. Lisäksi tulokset osoittavat kehittämistarpeita ja vastaajien suurta halua osallistua oman varhaiskasvatusyksikön pedagogisen johtajuuden kehittämiseen. Työn tutkimusaineisto on kerätty ZEF- ohjelmalla tehdyllä verkkokyselyllä. Tulosten analysoinnissa on käytetty Excel -ohjelmaa. Tulokset on esitetty kokonaistutkimuksena ja tulosten analysoinnissa on ristiintaulukoitu kolmen tilastollisesti merkittävimmän koulutustaustan vaikutusta työnpainottumiseen sekä omaan osaamiseen valittujen tehtävien osalta. Tuloksista on raportoitu kaikkia vastaajia ja Oulun varhaiskasvatuksen avainhenkilöitä. Kyselystä saatuja tuloksia voidaan käyttää hyödyksi Oulun varhaiskasvatuksen hallinnossa lastentarhanopettaja-varajohtajan työn kehittämiseen. Opinnäytetyön liiteosio sisältää kyselyn saatekirjeen ja kyselyn kysymykset.
Tutkimuksen tulokset osoittavat lastentarhanopettaja-varajohtajatyön painottuvan suurelta osin toimistotehtävien alueelle, kun taas vapaapalautteet osoittavat kiinnostusta pedagogisen johtamisen osa-alueelle. Lisäksi tulokset osoittavat kehittämistarpeita ja vastaajien suurta halua osallistua oman varhaiskasvatusyksikön pedagogisen johtajuuden kehittämiseen. Työn tutkimusaineisto on kerätty ZEF- ohjelmalla tehdyllä verkkokyselyllä. Tulosten analysoinnissa on käytetty Excel -ohjelmaa. Tulokset on esitetty kokonaistutkimuksena ja tulosten analysoinnissa on ristiintaulukoitu kolmen tilastollisesti merkittävimmän koulutustaustan vaikutusta työnpainottumiseen sekä omaan osaamiseen valittujen tehtävien osalta. Tuloksista on raportoitu kaikkia vastaajia ja Oulun varhaiskasvatuksen avainhenkilöitä. Kyselystä saatuja tuloksia voidaan käyttää hyödyksi Oulun varhaiskasvatuksen hallinnossa lastentarhanopettaja-varajohtajan työn kehittämiseen. Opinnäytetyön liiteosio sisältää kyselyn saatekirjeen ja kyselyn kysymykset.