"Työrauha on rauhaa tehä työtä" : Telakkakadun koulun työrauhaselvitys
Siekkinen, Henna; Kuitunen, Jenni (2010)
Siekkinen, Henna
Kuitunen, Jenni
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118856
Tiivistelmä
Telakkakadun koulun työrauhaselvitys kertoo miten kyseisen yläkoulun oppilaat ja opettajat kokevat työrauhan keväällä 2010. Tutkimuksessa tarkastellaan onko oppilaiden ja opettajien mielipiteissä eroja ja kuinka työrauhaa voitaisiin parantaa yhteisöllisin keinoin yhteisöpedagogin näkökulmasta.
Tutkimus on sekä kvalitatiivinen sekä kvantitatiivinen.
Aineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella koko koulun oppilailta sekä opettajilta. Vastauksia saatiin oppilailta 195/241 (80,9 %) ja opettajilta 23/26 (88,5 %). Työ on tehty tilaustyönä Telakkakadun koululle.
Tutkimuksemme osoittaa, että Telakkakadun koulun oppilaat sekä opettajat kokevat työrauhatilanteen samankaltaisesti. Ongelmat tiedostetaan, mutta niiden poistamiseksi kaivataan uusia menetelmiä sekä toimintamalleja. Tulosten perusteella oppilaat kaipaavat lisää kuria ja opettajat aikaa keskusteluun.
Tutkimuksen käsitteitä ovat työrauha, kouluhyvinvointi, vuorovaikutus ja koulunuorisotyö. Kouluhyvinvointikappaleessa lisäksi käsittelemme kouluviihtyvyyttä ja koulukiusaamista.
Telakkakadun koulu voi hyödyntää tutkimustamme jatkossa käyttämällä jo valmiiksi tehtyä kyselylomaketta sekä vertaamalla tuloksia edellisiin. Tutkimuksessamme tuomme esiin myös muutamia kehittämisideoita, joita koululla voidaan jatkossa käyttää työrauhan parantamiseksi.
Tutkimus on sekä kvalitatiivinen sekä kvantitatiivinen.
Aineisto on kerätty sähköisellä kyselylomakkeella koko koulun oppilailta sekä opettajilta. Vastauksia saatiin oppilailta 195/241 (80,9 %) ja opettajilta 23/26 (88,5 %). Työ on tehty tilaustyönä Telakkakadun koululle.
Tutkimuksemme osoittaa, että Telakkakadun koulun oppilaat sekä opettajat kokevat työrauhatilanteen samankaltaisesti. Ongelmat tiedostetaan, mutta niiden poistamiseksi kaivataan uusia menetelmiä sekä toimintamalleja. Tulosten perusteella oppilaat kaipaavat lisää kuria ja opettajat aikaa keskusteluun.
Tutkimuksen käsitteitä ovat työrauha, kouluhyvinvointi, vuorovaikutus ja koulunuorisotyö. Kouluhyvinvointikappaleessa lisäksi käsittelemme kouluviihtyvyyttä ja koulukiusaamista.
Telakkakadun koulu voi hyödyntää tutkimustamme jatkossa käyttämällä jo valmiiksi tehtyä kyselylomaketta sekä vertaamalla tuloksia edellisiin. Tutkimuksessamme tuomme esiin myös muutamia kehittämisideoita, joita koululla voidaan jatkossa käyttää työrauhan parantamiseksi.