Suuremman suojassa metsän huomassa : Ympäristökasvatusmateriaali Rantakylän seurakunnan varhaiskasvatukseen
Karvinen, Laura (2018)
Karvinen, Laura
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801291762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801291762
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa ja kehittämispainotteisessa opinnäytetyössä koottiin ympäristökasvatusmateriaali Rantakylän seurakunnan varhaiskasvatuksen päiväkerhotyöhön 3-6-vuotiaille. Opinnäytetyön tavoitteena oli konkreettisen, sovellettavissa olevan ympäristökasvatusoppaan tuottaminen ja sen kautta lasten luontosuhteen vahvistaminen ja kokonaisvaltaisen kasvun tukeminen. Opinnäytetyön kautta pyrittiin tukemaan ympäristökasvatuksen toteuttamista Rantakylän seurakunnan varhaiskasvatuksessa ja rikastuttamaan sen sisältöä. Ympäristökasvatusmateriaali koostuu viidestä toimintakokonaisuudesta, jotka liittyvät kirkkovuoden kulkuun ja vuodenkiertoon luonnossa. Toimintakokonaisuuksissa hyödynnetään eri varhaiskasvatusmenetelmiä ja kokonaisuuksissa painottuu toiminnallisuus ja lapsen osallisuus. Ympäristökasvatusmateriaalissa on toimintakokonaisuuksien lisäksi ohjeita ja lisämateriaalivinkkejä ympäristökasvatuksen toteuttamiseen.
Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat ympäristökasvatus, kirkon varhaiskasvatus ja ekoteologia. Ympäristökasvatuksella tarkoitetaan ympäristötietoisten kansalaisten kasvattamista. Ympäristökasvatuksessa keskeistä on osallisuuden eli osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien vahvistaminen. Varhaislapsuuden myönteiset luontokokemukset muodostavat pohjan aikuisuuden ympäristöarvoille ja -asenteille ja ympäristöstä huolehtimiselle. Kirkon varhaiskasvatuksessa oleellista on kasteopetuksen toteuttaminen ja lapsen kokonaisvaltaisen kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen. Osa tätä kokonaisvaltaista kasvua on elämän pyhyyden ja luomakunnan varjelemisen ymmärtäminen. Kirkon varhaiskasvatuksen ympäristökasvatuksen juuret ovat ekoteologiassa, jossa tarkastellaan ihmisen luontosuhdetta kristillisestä viitekehyksestä. Ekoteologiassa oleellista on luomisuskoon perustuva kristityn vastuu luomakunnasta huolehtimisesta.
Opinnäytetyön ympäristökasvatusmateriaalia testattiin syksyllä 2017 Rantakylän seurakunnan päiväkerhoissa ja sisältöä muokattiin saadun palautteen ja havaintojen perusteella. Palautteen perusteella opinnäytetyön tavoitteet täyttyivät hyvin ja materiaali tarjoaa hyvän ja monipuolisen työkalun ympäristökasvatuksen toteuttamiseen seurakunnan varhaiskasvatuksessa. Ympäristökasvatusmateriaalia voidaan soveltaa päiväkerhon lisäksi muissa kirkon kasvatuksen työmuodoissa ja ikäryhmissä sekä varhaiskasvatuksen ympäristökasvatuksessa seurakunnan ulkopuolella.
Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat ympäristökasvatus, kirkon varhaiskasvatus ja ekoteologia. Ympäristökasvatuksella tarkoitetaan ympäristötietoisten kansalaisten kasvattamista. Ympäristökasvatuksessa keskeistä on osallisuuden eli osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien vahvistaminen. Varhaislapsuuden myönteiset luontokokemukset muodostavat pohjan aikuisuuden ympäristöarvoille ja -asenteille ja ympäristöstä huolehtimiselle. Kirkon varhaiskasvatuksessa oleellista on kasteopetuksen toteuttaminen ja lapsen kokonaisvaltaisen kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen. Osa tätä kokonaisvaltaista kasvua on elämän pyhyyden ja luomakunnan varjelemisen ymmärtäminen. Kirkon varhaiskasvatuksen ympäristökasvatuksen juuret ovat ekoteologiassa, jossa tarkastellaan ihmisen luontosuhdetta kristillisestä viitekehyksestä. Ekoteologiassa oleellista on luomisuskoon perustuva kristityn vastuu luomakunnasta huolehtimisesta.
Opinnäytetyön ympäristökasvatusmateriaalia testattiin syksyllä 2017 Rantakylän seurakunnan päiväkerhoissa ja sisältöä muokattiin saadun palautteen ja havaintojen perusteella. Palautteen perusteella opinnäytetyön tavoitteet täyttyivät hyvin ja materiaali tarjoaa hyvän ja monipuolisen työkalun ympäristökasvatuksen toteuttamiseen seurakunnan varhaiskasvatuksessa. Ympäristökasvatusmateriaalia voidaan soveltaa päiväkerhon lisäksi muissa kirkon kasvatuksen työmuodoissa ja ikäryhmissä sekä varhaiskasvatuksen ympäristökasvatuksessa seurakunnan ulkopuolella.