Esite Frantsilalle
Peltomäki, Hennariikka (2018)
Peltomäki, Hennariikka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801301817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801301817
Tiivistelmä
Opinnäytetyönäni tein uuden yhteisen esitteen Frantsilan Kehäkukalle, Hyvän Olon Keskukselle ja Luomuyrttitilalle. Nämä kolme yritystä kuuluvat kaikki Frantsilan piiriin ja tekevät paljon yhteistyötä. Halusin tehdä opinnäytetyöni Frantsilalle siksi, että se on kotipaikkakuntani suurin matkailuyritys ja sen tuotteet ja palvelut ovat todella hyviä.
Aiheeksi valikoitui uuden esitteen tekeminen siksi, että Frantsilan yrittäjät kokivat uuden esitteen olevan ajankohtainen ja tarpeellinen yrityksille. Aiempi esite oli todella vanha ja kaipasi päivitystä. Tein esitteen ainoastaan Suomen markkinoille, sillä ulkomaan markkinoille oli juuri tehty uusi esite. Ulkomaan kohderyhmä eroaa kotimaan markkinoiden kohderyhmästä, joten yhteistä esitettä sekä ulkomaiden että kotimaan markkinoille ei edes harkittu.
Jotta sain tehtyä esitteestä yrittäjille ja asiakkaille mieluisan, perehdyin markkinointiviestinnän, visuaalisen viestinnän sekä esitteen tekemisen teoriaan. Lisäksi kyselin yrittäjiltä, mitä he uudelta esitteeltä halusivat ja odottivat. Kartoitin myös asiakkaiden tarpeita kysymällä muutamalta asiakkaalta mitä he ovat mieltä vanhasta esitteestä ja mitä he haluaisivat uudelta esitteeltä. Näiden tietojen pohjalta rakensin esitteen.
Esitteestä tuli A5- kokoinen, nelisivuinen, yksinkertainen esite, josta käy ilmi kunkin yrityksen pääkohdat. Esitteessä on jokaiselle yritykselle oma sivu, joka sivulla kuva ja luettelomerkein kerrottu mitä kussakin yrityksessä tehdään. Esitteessä on myös kaikkien yritysten yhteystiedot.
Opinnäytetyöni jatkotoimenpiteenä ajattelin vielä selvittää, tuliko esitteestä toimiva ja mieluinen. Sen voi selvittää esimerkiksi kysymällä suoraa asiakkailta mitä mieltä he ovat uudesta esitteestä, onko se houkutteleva ja onko siinä kaikki tarvittava tieto.
Aiheeksi valikoitui uuden esitteen tekeminen siksi, että Frantsilan yrittäjät kokivat uuden esitteen olevan ajankohtainen ja tarpeellinen yrityksille. Aiempi esite oli todella vanha ja kaipasi päivitystä. Tein esitteen ainoastaan Suomen markkinoille, sillä ulkomaan markkinoille oli juuri tehty uusi esite. Ulkomaan kohderyhmä eroaa kotimaan markkinoiden kohderyhmästä, joten yhteistä esitettä sekä ulkomaiden että kotimaan markkinoille ei edes harkittu.
Jotta sain tehtyä esitteestä yrittäjille ja asiakkaille mieluisan, perehdyin markkinointiviestinnän, visuaalisen viestinnän sekä esitteen tekemisen teoriaan. Lisäksi kyselin yrittäjiltä, mitä he uudelta esitteeltä halusivat ja odottivat. Kartoitin myös asiakkaiden tarpeita kysymällä muutamalta asiakkaalta mitä he ovat mieltä vanhasta esitteestä ja mitä he haluaisivat uudelta esitteeltä. Näiden tietojen pohjalta rakensin esitteen.
Esitteestä tuli A5- kokoinen, nelisivuinen, yksinkertainen esite, josta käy ilmi kunkin yrityksen pääkohdat. Esitteessä on jokaiselle yritykselle oma sivu, joka sivulla kuva ja luettelomerkein kerrottu mitä kussakin yrityksessä tehdään. Esitteessä on myös kaikkien yritysten yhteystiedot.
Opinnäytetyöni jatkotoimenpiteenä ajattelin vielä selvittää, tuliko esitteestä toimiva ja mieluinen. Sen voi selvittää esimerkiksi kysymällä suoraa asiakkailta mitä mieltä he ovat uudesta esitteestä, onko se houkutteleva ja onko siinä kaikki tarvittava tieto.