Klikkaa mua! : journalismin opiskelijoiden näkemyksiä klikkausjournalismista
Lithovius, Satu (2018)
Lithovius, Satu
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801301783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801301783
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin journalismin opiskelijoiden suhtautumista klikkausjournalismiin sekä sitä, millä tavoin klikkiotsikot vaikuttavat kohderyhmän toimintaan verkkomedioissa. Tutkielmassani myös käsiteltiin klikkiotsikoita ilmiönä ja havainnoitiin verkossa esiintyvää klikkausjournalismia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä kyselytutkimusta, joka toteutettiin strukturoituna lomakekyselynä. Kyselylomake valmisteltiin sähköisen Webropol-kyselytyökalun avulla ja julkaistiin verkossa. Kyselyyn johtava linkki lähetettiin kaikkiin niihin suomalaisiin korkeakouluihin, joissa on suomenkielistä journalismin tai journalistiikan koulutusta.
Tutkimuksessa selvisi, että oletetusta valveutuneisuudestaan huolimatta journalismin opiskelijat klikkaavat usein klikkiotsikoita, vaikka ärsyyntyvätkin niistä. Otsikon klikkaus ennustaa kuitenkin huonosti sitä, luetaanko juttu vai ei. Klikatuin juttu ei siis suinkaan ole yhtä kuin luetuin juttu.
Tutkimuksessa selvisi myös, että klikkausjournalismi herättää epäluottamusta valtaosassa kyselyyn vastanneista opiskelijoista. Lisäksi se laskee uutisoinnin laatua opiskelijoiden silmissä.
Klikkausjournalismissa eniten opiskelijoita ärsyttää otsikoiden harhaanjohtavuus sekä klikkausten haaliminen sisällöltään tyhjille jutuille. Kuitenkin moni kyselyyn vastannut ei pidä klikkiotsikoita ärsyttävinä silloin, kun jutun sisältö on kiinnostava. Osa opiskelijoista myös näkee klikkausjournalistiset piirteet jopa tarpeellisena osana nykypäivän verkkojournalismia.
Tutkimuksen tärkeimpiä löydöksiä olikin se, että tulevien toimittajien silmissä klikkausjournalismi ei ole mustavalkoinen ja yksinomaan negatiivinen ilmiö, vaan siinä nähdään aste-eroja. Lisäksi vastauksissa toistui läpi kyselyn toive verkkouutisoinnin laadukkuudesta. Tämä valaa uskoa siihen, että tulevaisuuden tekijät eivät anna klikkausmäärien ajaa laadun ohitse.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä kyselytutkimusta, joka toteutettiin strukturoituna lomakekyselynä. Kyselylomake valmisteltiin sähköisen Webropol-kyselytyökalun avulla ja julkaistiin verkossa. Kyselyyn johtava linkki lähetettiin kaikkiin niihin suomalaisiin korkeakouluihin, joissa on suomenkielistä journalismin tai journalistiikan koulutusta.
Tutkimuksessa selvisi, että oletetusta valveutuneisuudestaan huolimatta journalismin opiskelijat klikkaavat usein klikkiotsikoita, vaikka ärsyyntyvätkin niistä. Otsikon klikkaus ennustaa kuitenkin huonosti sitä, luetaanko juttu vai ei. Klikatuin juttu ei siis suinkaan ole yhtä kuin luetuin juttu.
Tutkimuksessa selvisi myös, että klikkausjournalismi herättää epäluottamusta valtaosassa kyselyyn vastanneista opiskelijoista. Lisäksi se laskee uutisoinnin laatua opiskelijoiden silmissä.
Klikkausjournalismissa eniten opiskelijoita ärsyttää otsikoiden harhaanjohtavuus sekä klikkausten haaliminen sisällöltään tyhjille jutuille. Kuitenkin moni kyselyyn vastannut ei pidä klikkiotsikoita ärsyttävinä silloin, kun jutun sisältö on kiinnostava. Osa opiskelijoista myös näkee klikkausjournalistiset piirteet jopa tarpeellisena osana nykypäivän verkkojournalismia.
Tutkimuksen tärkeimpiä löydöksiä olikin se, että tulevien toimittajien silmissä klikkausjournalismi ei ole mustavalkoinen ja yksinomaan negatiivinen ilmiö, vaan siinä nähdään aste-eroja. Lisäksi vastauksissa toistui läpi kyselyn toive verkkouutisoinnin laadukkuudesta. Tämä valaa uskoa siihen, että tulevaisuuden tekijät eivät anna klikkausmäärien ajaa laadun ohitse.