Tuotteistaminen kulttuuritapahtuman kehittämisen näkökulmana : Case: Kitee International Music and Art Festival
Dimov, Lidia (2018)
Dimov, Lidia
Saimaan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801301825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801301825
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miksi tuotteistus on hyvä huomioida kulttuuritapahtuman järjestämisessä. Päätavoitteena oli määritellä, millainen tuotteistus tukee opinnäytetyön case-tapahtuman kehittämistä. Tässä tuotteistuksessa määriteltiin tapahtuman ydinelementit: millainen tapahtuma on, miksi sitä järjestetään ja kenelle. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kiteen Kansainvälinen taidefoorumi ry.
Teoriaosassa käytettiin lähteinä kirjallisuutta ja verkkolähteitä. Työssä on yhdistetty tapahtumatuotannon sekä kulttuurin tuotteistuksen teorioita ja malleja, sillä itse kulttuurin tuotteistuksesta on vielä olemassa vähän kirjallisuutta. Opinnäytetyön empiirisessä osassa haastateltiin viittä eri henkilöä, joista kolme on case-tapahtuman osallistujia ja heistä kaksi pääjärjestäjiä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina online-työkaluja hyödyntäen ja tulokset analysoitiin sisällönanalyysillä.
Lopputuloksena syntyi ehdotus case-tapahtuman tuotteistuksesta. Tässä tuotteistuksessa on määritelty teorian ja empirian pohjalta tapahtuman muoto, tavoitteet ja kohderyhmä.
Teoriaosassa käytettiin lähteinä kirjallisuutta ja verkkolähteitä. Työssä on yhdistetty tapahtumatuotannon sekä kulttuurin tuotteistuksen teorioita ja malleja, sillä itse kulttuurin tuotteistuksesta on vielä olemassa vähän kirjallisuutta. Opinnäytetyön empiirisessä osassa haastateltiin viittä eri henkilöä, joista kolme on case-tapahtuman osallistujia ja heistä kaksi pääjärjestäjiä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina online-työkaluja hyödyntäen ja tulokset analysoitiin sisällönanalyysillä.
Lopputuloksena syntyi ehdotus case-tapahtuman tuotteistuksesta. Tässä tuotteistuksessa on määritelty teorian ja empirian pohjalta tapahtuman muoto, tavoitteet ja kohderyhmä.