3D-pelihahmon teksturointi mappien avulla : Käsinmaalatun vaikutelman luominen
Falck, Karoliina (2018)
Falck, Karoliina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801311855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201801311855
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa 3D-pelihahmo, jonka tekstuurit näyttävät käsinmaalatuilta. Aihetta lähestyttiin ensin pelihahmon suunnitteluprosessin kautta siirtyen sen jälkeen kertomaan eri teksturointitavoista ja niiden ominaisuuksia sekä hyvistä ja huonoista puolista.
Projektiosuutena toteutettiin lohikäärmehahmo, jonka valmistuminen ja käytetyt tekniikat käydään läpi aina konseptista valmiiseen teksturoituun hahmoon asti. Hahmoa ei rigattu tai animoitu. Hahmon toteutuksen tavoitteena oli saada aikaan käsinmaalattu vaikutelma ja samalla kokeilla olisiko mahdollista toteuttaa tekstuuri, joka näyttää käsinmaalatulta, mutta jonka tekeminen olisi nopeampaa.
Lopputuloksena syntyi pelihahmo, jonka tekstuurit vaikuttavat käsinmaalatuilta. Todellisuudessa tekstuuri kuitenkin on toteutettu hyvin pitkälti high- ja low poly-mallien avulla beikattujen mappien avulla ja näitä yhdistelemällä.
Projektiosuutena toteutettiin lohikäärmehahmo, jonka valmistuminen ja käytetyt tekniikat käydään läpi aina konseptista valmiiseen teksturoituun hahmoon asti. Hahmoa ei rigattu tai animoitu. Hahmon toteutuksen tavoitteena oli saada aikaan käsinmaalattu vaikutelma ja samalla kokeilla olisiko mahdollista toteuttaa tekstuuri, joka näyttää käsinmaalatulta, mutta jonka tekeminen olisi nopeampaa.
Lopputuloksena syntyi pelihahmo, jonka tekstuurit vaikuttavat käsinmaalatuilta. Todellisuudessa tekstuuri kuitenkin on toteutettu hyvin pitkälti high- ja low poly-mallien avulla beikattujen mappien avulla ja näitä yhdistelemällä.