Asiakaskannattavuuslaskennan kehittäminen
Turpeinen, Noora (2018)
Turpeinen, Noora
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802041991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201802041991
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajayritykselle laskentamalli asiakaskannattavuuden
seurantaan. Opinnäytetyössä selvitettiin toimeksiantajan asiakaskohtaisia kannattavuuksia toimintolaskennan avulla. Työn tavoitteena oli kartoittaa, ovatko yrityksen asiakkaat kannattavia vai kannattamattomia. Toimeksiantaja on tuore palveluyritys, joka tuottaa kotimaisille pk-yrityksille
muun muassa digitaalisen markkinoinnin palveluita.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Kyseessä oli toiminnallinen kehittämistyö, jossa aineisto kerättiin teemahaastatteluin sekä kohdeyrityksen kirjanpidosta ja asiakirjoista. Teoreettinen viitekehys käsittelee asiakaslähtöistä liiketoimintamallia, asiakaskannattavuutta sekä toimintolaskentaa. Tutkimusaineistona on käytetty alan kirjallisuutta sekä jonkin verran tutkimuksia ja asiantuntijatietoa.
Empiirisessä osuudessa rakennettiin toimintolaskennan avulla työkalu, jolla asiakaskohtaisia kannattavuuksia
ja kustannuksia voitiin tarkastella. Työkalu rakennettiin Excel-ohjelmaan, ja sen avulla nähdään helposti asiakaskohtaiset kustannukset, kustannusrakenteet sekä muut olennaiset tekijät kannattavuuden rakentamisessa. Laskentamalli kehitettiin tarkastelemaan pääpalveluita eli digitaalisen markkinoinnin palvelun sekä web-sivustojen tuottamisen palveluita. Tutkimusaineistoa empiiriseen
osuuteen kerättiin työajanseurantakaaviolla, teemahaastatteluin sekä havainnoimalla.
Saatuja tuloksia voidaan pitää suuntaa antavina, sillä kaikkia tarvittavia tietoja ei ollut tutkimushetkellä käytössä, vaan niitä arvioitiin. Laskentamallista saatiin rakennettu käyttökelpoinen, jota yritys voi helposti muokata, kun pidempiaikaisia ja totuudenmukaisia tietoja saadaan kerättyä.
seurantaan. Opinnäytetyössä selvitettiin toimeksiantajan asiakaskohtaisia kannattavuuksia toimintolaskennan avulla. Työn tavoitteena oli kartoittaa, ovatko yrityksen asiakkaat kannattavia vai kannattamattomia. Toimeksiantaja on tuore palveluyritys, joka tuottaa kotimaisille pk-yrityksille
muun muassa digitaalisen markkinoinnin palveluita.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Kyseessä oli toiminnallinen kehittämistyö, jossa aineisto kerättiin teemahaastatteluin sekä kohdeyrityksen kirjanpidosta ja asiakirjoista. Teoreettinen viitekehys käsittelee asiakaslähtöistä liiketoimintamallia, asiakaskannattavuutta sekä toimintolaskentaa. Tutkimusaineistona on käytetty alan kirjallisuutta sekä jonkin verran tutkimuksia ja asiantuntijatietoa.
Empiirisessä osuudessa rakennettiin toimintolaskennan avulla työkalu, jolla asiakaskohtaisia kannattavuuksia
ja kustannuksia voitiin tarkastella. Työkalu rakennettiin Excel-ohjelmaan, ja sen avulla nähdään helposti asiakaskohtaiset kustannukset, kustannusrakenteet sekä muut olennaiset tekijät kannattavuuden rakentamisessa. Laskentamalli kehitettiin tarkastelemaan pääpalveluita eli digitaalisen markkinoinnin palvelun sekä web-sivustojen tuottamisen palveluita. Tutkimusaineistoa empiiriseen
osuuteen kerättiin työajanseurantakaaviolla, teemahaastatteluin sekä havainnoimalla.
Saatuja tuloksia voidaan pitää suuntaa antavina, sillä kaikkia tarvittavia tietoja ei ollut tutkimushetkellä käytössä, vaan niitä arvioitiin. Laskentamallista saatiin rakennettu käyttökelpoinen, jota yritys voi helposti muokata, kun pidempiaikaisia ja totuudenmukaisia tietoja saadaan kerättyä.